Kontaktkarta a la Bronfenbrenner

Bronfenbrenner talade en av mina professorer vid Lärarhögskolan sig varm för. Jag kom att fundera över de tankar alltsedan min utbildningstid vid universitetet och Lärarhögskolan. Vissa saker lever kvar och växer till sig. Så är det med lärande. Man har fått något, men kanske inte riktigt har förstått det då, och plötsligt förstår man det och då... då kan man applicera det på något faktiskt. Därmed är det begripet.

Bronfenbrenner.... Here I come.

Jag brukar skissa upp en slags social karta för var och en av mina elever. Jag placerar eleven i centrum. Gör en mängd cirklar runt detta centrum, vilka bygger på närhetsprincipen, och vilka aktörer som påverkar eleven. Detta kan betyda att jag också gör det i förhållande till begreppet elev, alltså inte eleven med namn, och vilka påverkansfaktorer som omsluter elevens skolgång. Det är mycket intressant att göra detta.

Den individuella kartan åskådliggör det jag väljer att fokusera på. Elevkontakter och rörelserna i elevens interaktion med andra barn kan vara ett. Jag återkommer efter att ha ritat upp några förslag som jag använder mig av. Jag har också låtit mina elever göra egna. Då syns det hur eleven uppfattar sina sociala relationer. Man kan välja att göra en skolsituation: exempelvis att eleven behöver få stöd och hjälp i sin sociala skolvärld. Hur eleven uppfattar skolans sociala nät blir därmed väldigt synligt för oss vuxna. Det är inte alldeles säkert att vi har samma uppfattningar vuxna och barn.



Här är min karta över min läsning. Den åskådliggör vad jag läser. Det är en aktuell läsning. I den inre cirkeln finns det jag läser dagligdags, i den yttre saker som jag läser mer sällan. Om jag gör om den här kartan om några månader kan jag ha en helt annan karta. Om jag bestämmer mig medvetet för att förändra mina läsvanor så kan jag aktivt göra det då jag har en faktisk karta över min läsning att utgå ifrån. Nu är denna karta en aning konstruerad. Men ändå ganska sannenlig. Den kan tjänstgöra modell för ett ämne, en människas läsning, gymnastiken. Den är också högst individuell och visar det faktiska - inte något önsketänkande. Det vore mycket intressant att ha en karta från början av nittiotalet - den skulle åskådliggöra en hel del av den tekniska utvecklingen... alltså påvisa skillnader från då och nu. Jag läste exempelvis inga sms, knappast några mail, och absolut inte en endaste blogg.

Gör man denna med eleverna kan man åskådliggöra hur läsningen förändras, genrer introduceras och bryta ned de påståenden som ofta omsluter elever -  Han läser ju ingenting!
I den inre cirkeln syns vad jag läser dagligdags - alltså alla rubriker jag ser då jag springer iväg till jobbet, handlar i butiken... Ja, ni vet...

Pröva själva, och fundera över hur det här kan vara ett redskap i skolan och för eleverna.
Anne-Marie




Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Mats

Spännande!

Jag har brottats en del med Bronfenbrenner och den s.k. systemteorien (som du gör en underbart fri tolkning av)



Jag tänker att den bästa sidan av teorin är att den försöker påvisa sambanden mellan nivåerna. För en del studenter har det varit svårt att kombinera teorier om att barnen befinner sig i så många olika sammanhang. Klass-, familj-, vänner-, mediakontexter griper in i och överlappar varandsra på ett ibland motsägelsefullt sätt.



På sammma sätt är det kanske med läsningen. Vissa texter är livsviktiga och identitetsskapande - andra fladdra mer förbi som ett stilla brus.



Baksidan med alla dessa cirklar och nivåer (som jag aldrig kommer ihåg namnen på) är att det riskerar att bli en s.k. gummibandsteori. Allt går att bevisa och alllt är lika sant. Den risken får man ta!



Postat av: annemarie

Hej - jag går genast i dialog. Det som är mest intressant är om detta är överförbart till studerande, till praktiker i vilken form som helst, så länge de uppdateras, dateras så kan man synliggöra en hel del. Jag har använt samma kartor vid elevens kontakter med klasskamrater - och genom det medvetna tänkandet synliggörs saker och ting - även inom ämnen, och i relationer. Läsningen som är ett exempel är ju också möjlig att påverka om min läsning är synliggjord, genomtänkt och medvetandegjord för mig själv - så det finns många dimensioner av Bronfenbrenner, åtminstone i den praktik jag använder dem. Det blir ett här och ett nu - och om några månader (är det elever så ska man inte dröja för länge) så blir det en annan karta.

Tack för din uppmuntran.

Den fria användningen är teoriernas möjlighet - jag är praktiker och prövar och utvecklar - allt för att omsätta och brobygga mellan teori och praktik,

Allt gott, A-M

2009-08-03 @ 13:10:21
URL: http://annemariekorling.blogg.se/
Postat av: Mats

Jo det är en teori som passar för lättsinne och omtolkning. De som vill bevisa samband och kausalitet får gå någon annanstans!



Kanske bör man jämföra med den klassiska historiematerialismen där människorna är offer för strukturerna - vi bestäms av förutsättningarna. Här blir det tydligt att huvudpersonen påverkar omgivningen och gör aktiva val. Det gillar jag!

2009-08-03 @ 14:18:43
URL: http://lumaol.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback