Hakan ut



Krönika i Lärarnas Tidning!
Anne-Marie


Kommentarer
Postat av: Mats

Vackert!

Men ur detta samförstånd reser sig nya frågor. Om politikerna är så överens om att läraren är den viktigaste aktören - varför är då den verkliga tilltron så låg?

Varför är lusten att styra, kontrollera, implementera och manipulera så hög?



Jag är nyfiken på om det går att skapa ett verkligt band mellan lärare och politiker. Nu finns den där nivån BU-chefer och rektorer som en sorts filter. Kanske är det där misstron växer?

Postat av: Anders

Skitbra!!!!

Den som inte kan ta kritik har bara en syn på sin egen prestation. Nämligen sin alldeles egna syn.

Kritik = ett bland många sätt att söka nya lösningar på uppgiften.



"Visst, kritik är bra så länge den är konstruktiv"



Struntprat säger jag. All kritik är konstruktiv och tillför nyanser utöver vår egen uppfattning.

2009-08-21 @ 17:25:51
Postat av: Anonym

Hej Mats, jag orkar inte tänka i misstro... vi har massor av saker att ta tag i... och det är roligt och i det vilar en utmaning.

Anders,

Det är bra att ha en egen uppfattning tycker jag, jag tänker i visioner... det är mer en riktning... och jag gillar riktningar,

välkommen också med ditt gensvar här,

i all vänlighet

Anne-Marie

2009-08-21 @ 17:42:06
Postat av: Plura

Bra krönika!!!



Misstro brukar inte leda någonvart.



Varför finns denna frustration över statens styrning. Göran Persson avskaffade regel- och ekonomistyrningen för tjugo år sedan när SÖ gick i graven och 5000 pedagoger fick sparken.



I samband med att skolan övergick att bli mål- och resultatstyrd 1991, skickar staten ograverat en påse pengar till kommunen för att driva verksamheten.



Skulle vilja se den finansiär som inte vill ha någon form av uppföljning på de pengarna de sätter in ger avsedd effekt....



Men rektor har en omöjlig uppgift i sig. Ingen VD i detta land har så starka krav på sig som rektorn, har för mig att det är 14 punkter i 2.8 i Lpo94 som ansvarsmässigt inte kan delegeras. Samtidigt har hon, för det är övervägande damer som är just rektorer, en arbetsgivare i form av huvudmannen. Brukar inte vara av godo att tjäna två herrar....



Och som du skriver har de inte alltid solklar kunskaper vad de som huvudmän får eller inte får besluta om. Ta bara all okunskap om diskrimineringslagen och det strikta ansvaret för kränkande behandling. Man kan bli mörkrädd för mindre....

2009-08-22 @ 21:18:52
Postat av: Anonym

Hej Plura,

Härligt med en sådan lång tanke. Jag tror vi ska stötta våra rektorer - deras uppdrag är fullkomligt stort och avgörande för skolan. A-M

2009-08-23 @ 00:03:30
Postat av: Plura

Anne-Marie!



Vilken god tanke. Tyvärr har jag inte alltid mött den hos lärare när jag turnerat runt i skolSverige.



Om fler vore som du skulle vi nog se en annan skola och den stundtals hätska debatt om skolans förmåga att prestera skulle tvärt avstanna.....

2009-08-23 @ 09:35:17
Postat av: Anonym

Lärarna har sitt skall och uppdrag... men ett mycket stort frirum att omsätta. Detta frirum är viktigt att förstå och utveckla men inom ramarna för vad det ska leda till i det stora hela, Anne-Marie

2009-08-23 @ 11:24:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback