- Fråga mig gärna... om frågans lärandekraft

En nybliven nybakad kollega satte sig intill mig.
- Får jag ha dig som bollplank, fråga och tänka med dig?
- Självklart. Så här ser jag på alla frågor du vill ställa, utveckla och fundera kring... och därför uppmuntrar jag dig att fråga om allt, stort som smått...

Detta med frågor.
Detta tänker jag om frågornas kraft:



DEN LÄRANDE UTVECKLANDE FRÅGAN KRING SÅDANT JAG KAN
1) En fråga om något jag kan och vet gör att jag lär mig mer om det jag kan och vet. Jag får genom din fråga artikulera och uttala och förstärka mitt kunnade, vilket är ungefär så som Lev Vygotskij tänkte. Det är också det är så värdefullt att elever frågar och lär varandra i en lärande vi-gemenskap.



DEN PÅMINNANDE FRÅGAN - OM SÅDANT JAG GÖR MEN INTE LÄNGRE BEHÖVER TÄNKA KRING
2) En fråga om något jag gör skapar fokus kring kring något jag måste sätta ord på. Gammalt eget görande är en gång omslutet av ett tänk, vilket nu är så integrerat i mitt görande att tänkande och handling blivit ett. Varmt välkommen att återuppliva tanken bakom det jag gör. Välkomnar därför i synnerhet din fråga runt sådant jag gör,



DEN UPPVÄCKANDE FRÅGAN - OM DET DÄR JAG GÖR SOM JAG INTE ÄR MEDVETEN OM
3
) En fråga om något jag gör men inte tänker på är en fråga som gör mitt omedvetna görande till något begynnande medvetet. Dessa frågor är utmanande. Det betyder kanske att de skapar en god konflikt inom mig. En konflikt som innebär att jag måste börja titta på omedvetna saker, bli medveten om och börja tänka och utveckla kring.



Jag älskar frågor.
Det finns så många riktningar och öppningar för frågan.
Jag vill leva svaren.
Jag vill leva i svaren.
Inte ha dem.

Anne-Marie,



Jag har skrivit fyra häften om frågor:

1) Frågor kring lärande teori
2) Frågor kring läsning
3) Frågor kring klassrummet
4) Frågor kring skoljuridik

Dessa frågor är tänkta som stöd och hjälp för pedagogiska samtal. De finns individuella frågor, kollegiala frågor och frågorna ska generera nya frågor. Frågorna letar inte efter ett svar, utan fler.
RÄTTEN ATT FRÅGA tycker jag är mycket mänsklig och utgångspunkten till själva viljan att lära.

Kommentarer
Postat av: Plura

Frågor är ett väckande av tyst kunskap. Det är det du säger med frågorna två och tre.



För det finns väl inget svårare än att svara på: HUR gör du för att....



Då brukar man famla runt i huvudet och undra. Man blir ställd. VAD jag gör är ju betydligt lättare att ge ett svar på.



Så framför mer av frågor för att gräva fram den tysta kunskap man bär på. Det sätter fingret på om jag gör något av ren slentrian eller reflekterar över, kan jag göra det jag gör på ett bättre sett.

2009-08-11 @ 12:27:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback