RESIGNATION

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2730139.svd

När vuxenvärlden resignerar skapas maktlöshet som syns som utåtagerande och gränssökande hos de som växer upp. Jag är inte för att man utstänger elever. Jag har erfarenhet av elever som blivit märkta, stigmatiserade som stökiga och bråkiga men aldrig blivit riktigt sedda i skolmiljön för personer de är. Jag är inte för att elever tillåts förstöra för alla andra men det krävs helt andra åtgärder än utestängning och avstängning. Jag tror att det är farligt att göra skolan till en plats för en del. Frågan är alltid hur vi ska skapa en miljö som innesluter alla. Det är alltid en pedagogisk fråga hur det ska genomföras. Åtgärdsprogram kan bli en utmaningsmöjlighet och utvecklingsmöjlighet för lärare. Hur gör vi, vad gör vi? och varför gör vi det vi gör? Vad är tanken med det vi gör i skolan? Vad är uppdraget? Vad tänker eleverna om utestängning? Vad vill vi åstadkomma med våra skoltankar? Var är barnkonventionens dokument och riktlinjer? Hur kan vi tänka övergripande på skolan? Jag ser en slags vuxen maktlöshet och den skrämmer mig.

Anne-Marie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback