REPERATION kap 4



- Önskas något? frågar innehållstecknaren.

- Önskas något? Här önskas allt! svarar jag krävande.

- Åh på så sätt! Ja så kan det vara ibland. Man behöver allt, säger den ockerhungrige.

- Jag behöver en aning hårdare hud, det ömmar lite här och där, säger jag och pekar på platser det ömmar på.

- Hmmm, får jag se, vad kan behövas? säger den omsorgsönskande.

- Jag sa ju det! Jag sa alldeles nyss att jag behövde allt. Då menar jag precis ALLT! kräver jag.

- Ja, jo, ja, men... tvekar reperatören...

- Jo och men... ALLT! Vad har ni nu att erbjuda mig? envisas jag.

- Jag föreslår den här vadmalsdräkten med tillhörande omsorgsplåster, funderar butiksinnehavaren.

- Vadmalsdräkt? Jag är av naturen fåfäng och den där syns mig ofantligt oklädsam, säger jag fåfängt.

- Ja, men fåfänga kanske man ska bota er ifrån? funderar den utsiktslöse.

- Den vill jag inte bli botad ifrån, svarar jag. Men jag behöver faktiskt en lite oömmare hud, och det är därför jag är här och ser mig omkring.

- Ja, men vi har bara den här vadmalsdräkten, säger den förtvivlade vadmalsägaren.

- Ja, då får jag gå där med min ömma hud! säger jag lite besviket. Dessutom så är den där dräkten limegrön, den är ju mer eller mindre självlysande och den ömma huden vill man ju tona ned, funderar jag.

- Men du, vad säger du om omsorgsplåster då? säger den apotekarinriktande.

- Jo, kanske det. Finns det något slags kroppsplåster då, tänker jag som vill tänka stort.

- Näe, något kroppsplåster har vi inga, men om du köper fyra paket omsorgsplåster så kan du ju täcka din kropp med dem. Få se hur många kvadratcentimeter är du? matematikuträknar innehavaren.

- Jag är 173 cm lång och 55 cm bred ungefär, tillhöftar jag en aning.

- Aha... få se... då räcker det med ... tja... låt säga... 4 paket omsorgsplåster, kvicktänker reperatören.

- Jag vill nog ha så jag kan sätta dubbla plåster på en del platser, upplyser jag.

- Jo, det lär nog bli några över om jag räknat rätt, säger den beräknande.

- Ja, i vilka färger kan man få plåstren då, fåfängsfrågar jag.

- Faktiskt har vi två paket av de naturhudtrogna färgen kvar, de övriga måste bli i himmelsblå och galenrött, sägerdeklarationsupplysaren.

- Va, då kommer jag ju se ut som ett lapptäcke av omsorgsplåstren, förskräcker jag.

- Ja, men det är en sådan åtgång på naturfärgade omsorgsplåster, det här är vad jag har kvar, men om tre veckor väntar vi in ett restparti från Krisdala socken. Där behöver de inga plåster mer sägs det, säger kravanmärkaren.

- Åh, så lång tid. Nää, jag tar det ni har, beslutsfattar jag.

- Det tackar vi för, säger den servile.

- Tack då, säger jag.


Anne-Marie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback