PIPPI LÅNGSTRUMP LÖSNINGAR




- Barn kanske behöver Pippi Långstrumpslösningar? sade någon alldeles nyss i telefon.

- Jo du, så är det nog, svarade jag. Bra mening det där - Pippi Långstrumpslösningar!
- Du får den av mig, sa rösten i telefon.
- Bra, jag tar den, svarade jag.

Vi talade om barns rätt att få ta till kreativa lösningar då de inte har några andra lösningar att ta till. Jag var en Pippi Långstrumpsunge då jag var liten, mitt föräldrahem var det lite si och så med, jag var inte den mest försummade ungen, men jag var försummad, och jag var en aning orolig och lite stökig SA MAN. I själva verket löste jag saker och ting i bästa anda och på det absolut bästa sätt jag kunde komma på. Det blev lite fel, det blev lite si och så, men jag kom dit jag skulle, och jag tog mig fram på det sätt jag kunde. Min uppmärksamma lärare, och den enda jag tyckt riktigt mycket om, hon såg mina försök och min förståelse av världen och hur jag gjorde det mesta och det bästa för att förstå att göra riktigt. Min lärare lyfte upp mig ur det mörker jag ibland befann mig i, i skolträngseln av förväntningar som gick fel, och lät mig spela teater - jag fick rollen som Pippi Långstrump!

Anne-Marie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback