LIKSOM SÅ HÄR VA




Jag gjorde min mamma fullkomligt galen (hon språkirriterades) då jag under en ganska lång period av mitt liv pratade oändligt mycket och flikade in


- ....liksom så här va...   liksom så här va.......liksom så här va

i de meningar jag sa.
Jag tror jag behövde de här uttrycken för att få med mig språket och samspelet med hjärnan. Jag tror jag tänkte under tiden jag fyllde ut mina meningar med ljudande tomrum. Det gjorde alla mina kompisar också. Vi hade fraser vi fyllde ut våra meningar med. Jag minns det här då min mamma krävde av mig att inte säga "liksom så här va". Hon räknade otåligt mina meningsuppbyggnader och rev därigenom itu min kommunikationsiver. Jag hörde inte själv att jag använde de där onödiga orden. Jag minns det här så väl därför att jag kände mig en aning missförstådd.

"Liksom så här va" var ord jag behövde. Varför vet jag inte. Men jag läser med intresse denna artikel
http://www.dn.se/nyheter/sverige/typ-och-ba-viktiga-for-flytet-1.816311 och funderar på om den är sann eller inte. Artikeln är kanske ett aprilskämt, men mina ifyllnadsord verkliga en gång i tiden.

Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: SA

Med anledning av DN artikeln.

Som vanligt är kunskap en bra nyckel till många kloka tankar.

2009-04-01 @ 08:07:25
Postat av: Connie

inget aprilskämt . har haft Gudrun i någon kurs och vi fick många konkretiserande exempel ur hennes studier. lyssnar man runt bekräftas hennes resultat både här och var

ba lixom eftertänksamhetsord typ :)

2009-04-01 @ 15:53:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback