HÖGSKOLANS KRAV PÅ GRUNDSKOLANS ENGELSKA

Strävansmålet för engelska bör förvaltas mer medvetet. Högskolan kommer att höja kravet på den språkliga kompetensen i engelska - vid antagningarna till högskolan. Jag tycker engelskan ska börja redan i årskurs ett. Strävansmålet är oändligt - skolans strävansmål begränsande - språkvärlden är mycket större än så. Engelskan är en hel värld. Och vi möter den ständigt. Den gör sig påmind och kräver att vi förstår den. Engelskan!

Jag tittar i strävansmålen i Skolverkets kursplaner och betygskriterier 2000/den reviderade versionen 2008:
jag citerar och noterar:



Språk är en aktivitet - verben omsluter kursplanerna - eleven ska göra, ta orden, uttrycka, samtala, diskutera, pröva sig fram, försöka och språkligt aktiveras.



Undervisningen ska följa och bejaka elevernas aktiviteter. Språk ska användas. Texter läsas för att texter innehåller något som är intressant, inte en stum text som lär ut engelska. In mot innehållet manar jag. I min fyra sa jag - Bry er inte om språket utan försök förstå vad texten handlar om. Med det anslaget visade det sig att eleverna vågade mer och brydde sig inte så mycket om att det faktiskt var engelska. Idag talar jag engelska under matematiklektionerna och vid samlingarna. Eleverna tänker oftast inte på att de hör mig tala engelska. De lyssnar till sagan, uppgiften eller det jag har att berätta. Språket får de på köpet.



Mina elever får rita de ord de tycker de behöver lära sig ur de texter vi arbetar med. Så här ser ordet VILLAGE ut kontra ordet RIVERBANK:



och så den mycket enkla men viktiga utvärderingen:



Anne-Marie


Kommentarer
Postat av: Ulf Blossing

Hej och tack för boken "Vägen till skriftliga omdömen". Vi ska precis planera en kurs i kunskap och bedömning och där kommer den att komma väl till pass. Tack än en gång!



Ulf


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback