GEMENSAMHET



Jag funderar alltid på mina elevers möjligheter att samarbeta. Här sitter några och arbetar med arbetet att förstå förstoringar och skala. De småmummlar under arbetets gång. De hjälper varandra och de talar om vad de gör och hur de gör vad de gör. Det största lärandet finns då man sätter ihop elever som får göra sina uppgifter i en gemenskap med andra. Det betyder att man måste fundera över hur att organisera det rum man hyser lärandet i. Jag är en ständigt funderare över den miljö jag hyser mina elever i. Jag måste kämpa med rummets begränsningar, förutsättningar och de omslutande orden som betyder att människan är i rörelse både kroppsligt och i tanken. Barn är alltid i ett sammanhang. Hur syns det i mitt klassrum tänker jag.



Jag har mitt klassrum. Jag har de möbler som en gång köptes in till detta rum. Jag har gått omkring i källaren med vaktmästaren för att plocka fram något gammalt för att skapa nytt där jag är. Nu står det tre soffor längs med ena väggen. Där sitter de flesta och arbetar. Därför sköt vi (mina elever och jag) dit bänkarna så att vi kunde maximera möjligheterna att arbeta där vi arbetar som bäst. Golvet är också en sådan plats att vara på. Jag vill ha en stor yta där man kan göra drama, ligga och läsa, sitta i ring och arbeta om man vill. Nu är rummet organiserat efter flera behov. Men inget av rummet består om inte detta bidrar till elevernas möjligheter att arbeta. Jag önskar att lärare fick utbildning i lärandeorganisation. Jag har fått möjligheter att tänka klassrum och samspel då jag utbildades på Nya Zeeland. Där är klassrummet en del av det pedagogiska verktyget.

Anne-Marie
och jag organiserar mycket sällan för samarbete, jag skapar förutsättningar för den genom att tillåta eleverna att faktiskt skapa dem själva, klassrummet bidrar till möjligheterna.

Kommentarer
Postat av: L

Miljön i sig är en pedagog om man som lärare organiserar den så. Gör den material tillgängligt för barnen, finns där rum för möten och avskildhet, inspirerar den till att bli kreativ eller står grejerna bara där? Så mycket beror på miljön ocå så få läare är medvetna om den...

http://pedagogikframtid.blogspot.com/2009/03/betydelse-av-miljo.html



2009-04-02 @ 07:17:03
URL: http://www.pedagogikframtid.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback