ELEVEN I SAMHÄLLSUTVECKLINGEN

Det basuneras kris, nedgång, arbetslöshet och man anar depressionstider. Aldrig tidigare i modern tid har människornas förutsättningar varit dystrare, sägs det. Skolan är en del av samhället och deltar och bidrar till samhällsutvecklingen. Jag blickar ut mot mina ungar, mina elever som de kallas.



Skolans roll i det hela blir att faktiskt framtidshoppas. Vi måste värna våra elever och skapa en skolplats där man kan våga hoppas om framtiden. Jag kämpar med ord och meningar som omhyser eleverna utanför skolan. Det är inte lätt. Elever är inte opåverkade av framtidssignalerna. Inte jag heller. Jag tänker att min profession innebär att jag ska se möjligheter i elevens lärande. Det betyder att jag måste hysa hopp om framtiden. Då eleven får det knepigt måste jag vara en ställföreträdare för det hopp eleven inte känner. Och stanna kvar i den tron.

Anne-Marie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback