DEN (O)FÖRÄNDERLIGE LÄRAREN



Vad är en lärare?

Det undrar jag ständigt. Vad är en lärare för en som studerar till lärare? Vad är en lärare för föräldrar som har barn i skolan? Vad är en lärare på lågstadiet, mellanstadiet och högstadiet? Vad är en lärare i framtiden? Det sista tycker jag är mest intressant. Lärarrollen är inte en konstant och permanentat roll, trots att det förefaller så då jag ser hur de som inte är lärare uttrycker lärarrollen. Jag tänker - vi som är lärare idag - kan skapa konturer kring lärarrollen, synliggöra den genom att markera den.  Jag ser också att framtiden kräver lärare och lärarkompetens. Men frågan bör ständigt vara dessa frågor:

Vad är uppdraget en lärare har? Hur omsätta uppdraget? Hur förvalta elevernas framtid?




"Se framtiden i lärarens yrke snarare än dåtiden"
parafraserar jag Vygotskijs tanke om synen på barnet och framtiden.
Anne-Marie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback