REPERATION Kapitel 2



- Jag behöver en reperation? frågar jag i mekanismaffären.

- Vi är idel öra, säger innehållskonstruktören.

- Vad kan ni erbjuda för lagningar, frågar jag och ser ut över sortimentet.

- Tja, det mesta faktiskt. Vi har lagat allt mellan himmel och jord, säger översiktsauktoriteten.

- Det mesta mellan himmel och jord. Det låter mycket det, grubblar jag med veckad panna.

- Ja, men det finns mycket att reparera, säger den innovationslystne.

- Jo, funderar jag.

- Är det något speciellt ni behöver hjälp med, säger den medlidsamme.

- Ja, jag behöver få bort några ord som sitter fastnaglade mellan kotorna, ömmar jag.

- Några ord? Aha, har du försökt att slå upp dem i någon slags lexika? Latinska ord? säger den uppriktige.

- Näe, det finns ingen ordlista för ord som hamnat där de inte ska, säger jag.

- På så sätt, säger den praktiske.

- Näe, jag har försökt på bort dem själv, petat lite med en skruvmejsel, säger jag trevande.

- Med en skruvmejsel? Men kära nån! Det är inte att rekommendera? Skruvmejslar används absolut inte till ord, säger den redskapsrike.

- Inte, säger jag förvånat. Det är det enda redskap jag äger. Jag försökte med en gaffel men gaffeln ... näe det gick inte.

-  Jag förstår. Nä hör-ni-ni, ni har kommit till precis rätt ställe, nå... lägg upp orden på bordet här så ska vi titta, säger den överblickande.

- Här är de och här är de fyra kotorna också, säger jag och tittar ned på eländet som ligger där framför mig.

- Mmm, det kan ta några dagar, möjligen en arbetsvecka, säger den tidsfunderande.

- Jaha, klarar jag mig så länge utan då? förlustundrar jag.

- Jo, de flesta människor klarar sig en vecka utan, men för säkerhetsskull tycker jag att du reser bort på en liten översynsresa, kanske till Haparanda, där får du det du behöver tills det här är klart, säger den beskyddande.

- Haparanda? kartboksorienterar jag.

- Japp! TIll Haparanda! Packa ned de saker du inte behöver och res bort några dagar. Vid hemkomsten kan du återfå dina kotor och orden lägger vi i en liten ask med etiketten "kastas".

- Kan man kasta bort ord? förundras jag.

- Jo, det kan man faktiskt. De flesta saker går att göra sig av med. Ord som hamnat mellan kotor föreslår vi att man kastar bort, och då inte i återvinningen. Ord som sitter fast mellan kotor skall inte återvinnas, säger den myndige.

- Näe, säger jag uppriktigt. Hur vet man att orden försvinner då?

- Jag föreslår att du läser den här manualen. Den beskriver fenomenet tydligt, åtgärder för att reperationen skall lyckas, hur man hanterar ord som fastnar där de inte ska. Manualen kostar några insatser men jag föreslår ändå att du tar och läser igenom den här. Är du läskunnig?

- Har ni den i talbok, ensamfrågar jag. Jag tycker så mycket om ljudet av en människa.

- Talbok? Näe, säger den uppriktige. Det här får ni klara av utan den mänskliga aspekten av det hela.

Anne-Marie


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback