VILJA



Det är något med den mänskliga viljan. Den är överställd modet.
Den driver på fantasin. Den där viljan.

När elever frågar:
- Får jag?
Så är det den egna viljan de försiktigt berättar om.
Därför ska vi lyhört lyssna in...
Jag har bara ett svar på den frågan...
- Självklart!

Snart säger mina elever - Jag vill.
Ibland säger de också - Jag vill inte.

Det är samma sak med att inte vilja.
Det är inte illvilja att inte vilja.
Det är inte kritik mot undervisningen.
Det betyder ofta att de vill något annat.
Det är bara att ta reda på vad detta andra kan vara.

- Vad vill du lära dig, frågar jag.
- Engelska, svarar en elev, behöver jag tjata!

Anne-Marie,
som lånade bilden från
http://hypergrafi.blogspot.com/




Kommentarer
Postat av: thord wiman

Hej!



En briljant åskådliggörande, urstark bild (i all pinsamhet...) om människans frihetstörst - om viljan, drömmen och den eviga längtan att kunna flyga...



Själv vill jag våga försöket minst ett par gånger i veckan - ett sisyfosarbete.

2008-09-11 @ 18:28:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback