TIDStidningsOMSLAG



Detta omslag från 1956 får mig att tänka på återuppbyggnad. Familjen är samlad. Äppelpajerna bakade. TIll och med fyra stycken. Alla är med. Det är folkhemstanken i en veckotidning. Man anar att kvinnan bär en liten i sin mage. Den rödklädda flickan är glad och äppelkindad, pojken har hjälpt till med sin lilla paj, hängselbyxor och utblicksögon. Det har som tur är alla på det kolorerade fotografiet. Alla tittar ut mot oss läsare. Det är familjekänsla, trygghetsskapande, där pappan utgör den centrala punkten, han är i centrum, Man anar en begynnande jämställdhet mellan könen. Den rödklädda flickan har ställt sig med ryggen mot alltsammans. Hon har en underfundig blick, och hennes min är lite full i sjutton. Alla är välmående, alla har något matnyttigt att servera... Jämför detta folkhemstidningsomslag med det som samma tidning ger ut under andra världskriget...



Här är ett omslag från 1938. Flitens lampa lyser. Kvinnan, modern, vänder ryggen mot läsaren, den lilla flickan är bildens centrum. Här arbetas det. Bordet är tomt på mat, det syns blommor på bordet, tulpaner. Flickan stoppar strumpor. Jag känner igen strumpsstoppskulan som man stoppar in i strumpan så att man kan laga den utan att det blir knölar och knutar under fötterna. Männen saknas. Det är krigstider.

Så tänker jag...
Anne-Marie


Kommentarer
Postat av: Mats

Jag gillar flickan med den röda klänningen! En blandning av Tjorven och klassisk stumfilmsstjärna.



Vad är det hon äter? Det märks att hon är på väg!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback