SKOLK





Skolk.

Det är inte ett roligt ord. Men vad som gömmer sig bakom ordet kan vidga betydelsen ytterligare. Det är en signal. Hur vi handskas med signalen handlar om ansvar.

Skolkare jag träffat har undrat över om de överhuvudtaget märks.
Skolkare jag träffat har det mycket knepigt och behöver mer av stöd och hjälp i sitt sociala liv.
Skolkare jag har träffat har inga strategier för att själva bryta sitt skolk.
Skolkare jag har träffat tycks ha tappat hoppet och ser ingen framtid.
Skolkare jag har träffat har känt sig värdelösa och dåliga, som om de inte kan något alls.
Skolkare jag har träffat försöker säga oss vuxna någonting... men vet inte hur de ska uttrycka sig.
Skolkare jag har träffat ... har försökt ta sig tillbaka till skolan... och blivit bemötta som om de gästade skolan för en dag eller två.

Det är inte acceptabelt med skolk. Men det är anledningen till skolket som ska åtgärdas. Det är inte eleven som ska bära problemet. Det är svåra saker det här... men skolk är ett slags självstraff...  Jag tror på den omsorg skolan bör visa en skolkare. Vi har inte råd att låta dem vara borta. Inte i ekonomiska termer utan i rent mänskliga. De skolor som visar att de saknar skolkaren, går hem och hämtar, har samtal med och lärare som tjänstgör ställföreträdare för vuxenvärld och framtidens möjligheter kan utgöra en skillnad.

Skolan är en social plats, en lärande plats och en plats med skolplikt.

Anne-Marie,
http://www.svd.se/ego/mainColumn1_s185/http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1701029.svd

Kommentarer
Postat av: Ann

Det här blev jag så glad att läsa, denna omsorg över elever som skolkar. För inte skolkar eleven för att reta gallfeber på lärarna och ska ju inte heller då behandlas som om han/hon vore pestsmittad de dagar de faktiskt kommer till skolan. Anne-Marie, kan inte du utbilda alla lärare i det här.



Blev riktigt rädd en dag när en snart färdigutbildad lärare sa till mig; att elever som skiter i skolan, de struntar jag i, jag är ju faktiskt i skolan för att lära ut!



Allt gott till dig och alla dina fina ord och tankar om skolan och eleverna.

Postat av: Jonas Hällebrand

Så sant som skrivet Ann-Mari!

Om alla elever blir bemötta med ett

"I belive in You!" varje dag så skulle de också nå sin högsta nivå. Titta gärna in på min blogg och fimen med lille Dultan Sherman och hans tal till läraren.

Så skall alla elever bemötas varje dag!

2008-09-10 @ 08:40:31
URL: http://ikt-pedagog.blogspot.com
Postat av: Marie

Och nu är han i farten igen - grrrrr.

Nu ska skolk skrivas in i högstadie- och gymnasiebetygen....

Se vidare på SvD:s artikel

1696911.svd" rel="nofollow">http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel1696911.svd

2008-09-10 @ 17:04:13
URL: http://opedagogen.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback