RYGGRADSKUNSKAPER

Jag talar mål med en del av mina kollegor. Vid kopieringsapparaten, vid datorerna.. och får frågor. En av mina kollegor är alldeles nyexaminerad.

- Ni erfarna lärare har allt i ryggraden, säger hon.

Då är det viktigt att bjuda in de som är under ryggradsutbildning och sätta ord på ryggradskunskaper.

Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Marie

Vad bra att du är en målpratare, det är jag med. Vi lärare är bra på att prata men jag tror faktiskt att fler av oss skulle behöva bli lite mer målmedvetna - bli målgörare. Det pratas för lite mål i dagens skola. Är vi inte insatta i våra mål blir vi mållösa lärare. Det är inte bra ...



Imorgon kommer det lärarstudenter till vår skola, ska höra med dem om de är blivande målpratare...De är i alla fall min målgrupp under hösten..

Postat av: Mats

Idag har jag mött studenter som snart ska göra avslutande praktik under sin lärarutbildning. Vi diskuterar vad de ska kunna och sneglar på mål och betygskriterier.



Jag tänker att om en lärare ska ha allt detta i ryggraden - ja då måste det vara en väldigt rymlig sådan....



"För VG efter den avslutande kursen med vft på avancerad nivå ska studenten:

kritiskt värderande och med beaktande av olika perspektiv på lärande och undervisning kunna reflektera över sin praktik och sitt läraruppdrag i förhållande till lärandeteori samt kunna utvärdera sin verksamhet/undervisning och formulera kvalificerade slutsatser med skolutvecklande arbete som tydligt mål."



Och det är bara ett av målen!



Läs mer:

vagmotlarayrket.pdf" rel="nofollow">http://www.mah.se/pages/4382/P%C3%A5%20vagmotlarayrket.pdf

2008-09-08 @ 22:38:42
URL: http://lumaol.wordpress.com
Postat av: Ulla-Karin

Ja, ryggradskunskaper behöver det sättas ord på. Vi tar dem ibland för givna... Nej, ut och vädra dem och låt andra ta del av dem, så att de berikas och utvecklas :)!

2008-09-09 @ 18:24:59
URL: http://www.livetlivet.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback