KICK-OFF



Ordbokspromenad i bara farten - Kickoff.

Kickoff används när man ska börja något, sätta fart. Ordet kommer ursprungligen från de begrepp som omsluter fotbollen. Det ger mig en tanke. Fotboll handlar om att göra mål. Det är själva grejen med spelet. Att man tar sig förbi sina motståndare, dribblar med en boll, som vanligtvis uttrycks som - bollen är rund - och sätter den i krysset.

Då vi använder oss av ordet kick-off i skolans värld - ja, då har vi faktiskt börjat ett arbete som ska leda till ett mål. Det är fiffigt. Vi hade kick-off i skolstarten. Vi är en mål- och resultatstyrd skola. Jag har börjat min dribblande väg... tänker sätta bollen i krysset. Snyggt och elegant. Som lagledare alltså. Det blir mina elever som får spela spelet. Jag tänker heja på, utveckla strategier, höja lagandan, peppa i största allmänhet, plåstra om och trösta. Medvetet och målmedvetet.

Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Lena

tror precis som du att lärare skulle jobba mer som tränare! Att få eleverna att träna dribbling fram o åter, igen o igen - ja de gäller ju tabellerna eller glosorna också....Eller bollen mot basketmålet -igen o igen - som engelska uttalet eller för den delen de konstiga matteorden, parallellogram, parallell, pavis lika....



Och visst kommer du att sätta tränarbollen i krysset! Och dina elever sätter straffsparkarna -och kasten!!

2008-09-20 @ 18:37:51
Postat av: annemarie

Lena,

Just så. Men jag funderar lite när jag använder mig av fotbollsmetaforen... mot vem lägger mina elever straffar? Ska tänka lite. Allt gott. Pingvinhälsningar till Dig, Anne-Marie

Postat av: Marie

Om vi ändå pratar fotbollsmetaforer/termer - vem av eleverna får gult respektive rött kort?? Eller förekommer det inga sådana i din laguppställning? Inkast? Utkast hade varit lättare, för det skrivs det ju en hel del i skolan. En fundering i all hast :D

2008-09-21 @ 14:39:20
URL: http://opedagogen.blogspot.com/
Postat av: Lena

Ja, mot vem? När jag läste din berättelse om tonårstjejen då för några år sén - när du bakade och lyssnade - och hon sa att ingen brydde sig, ingen tyckte om henne...Kan inte eleverna sätta straffarna mot alla ointresserade, icke-seende vuxna? Kanske också mot vuxna med felaktiga förväntningar och krav??

2008-09-21 @ 15:35:35
Postat av: annemarie

Straffläggning! Absolut Lena, Anne-Marie

2008-09-21 @ 19:07:02
URL: http://annemariekorling.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback