TRANSPARENS



Transparens!
Om eleverna vet hur, vad och varför så är möjligheten att påverka, inverka, avverka mycket större. Om jag ska bedöma krävs det mycket information om mitt uppdrag, hur jag bedömer och vad jag bedömer och när jag bedömer. Allt jag skriver och beskriver för eleven gör jag då eleven är intill mig, vi samspelar, jag ser och eleven bekräftar. Så syns det tydligt vad jag gör och samtidigt blir det medgörligt - eleven får och kan och vill - påverka det som angår eleven. Ja, det står så tydligt i barnkonventionen - barnet har rätt att påverka det som berör barnet...


Betygsgranskning - sommarlovsläsning? Skolan är sommarstängd, klockan har ringt ut, betyget får läsas utanför skoltid. Ingen återvändo. Märkliga förfarande. Lärardörrarna är stängda. Ensamläsning kring något så viktigt som en individs framtidsutsiktande.

A-M



Bedömningar handlar om väl utförda beskrivningar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback