SKRIFTLIGA OMDÖMEN "ATT ANSTRÄNGA SIG LÖNAR SIG"




Det är inte så jag vill se de skriftliga omdömen jag att satt att ge mina elever. Då Stockholms skolor nu inför ett betygsliknande skriftligt omdöme i samtliga ämnen redan vid årskurs ett bävar jag. Jag hör orden - Det ska löna sig att anstränga sig! som motivation till betygsbeslutet.

Nej, det kommer aldrig några betyg visa.
Det är många som anstränger sig men inte blir belönade.
För att skriva skriftliga omdömen krävs att man ser till varje individs förutsättningar och utveckling och i förhållande till mål, Där lönar sig bedömningen. Men inte betyget. Det är en fara med vårt lärande uppdrag nu! Detta är en av farorna. Och den är ganska överskuggande. Om inte helt och hållet.

Detta att bedöma.
Det handlar om att hitta framtidsutsikterna i elevens lärande.
Det är där de formativa bedömningarna kommer att få stor betydelse.
Det vill säga om lärare får utbildning och utveckla sin roll som lärare.
Den summativa bedömningen, vilket ett skriftligt omdöme är, är en liten del av detta att bedöma. Men avgörande hur de skrivs, vad som skrivs och hur detta speglar elevens kunskaper. Ansträngningen tror jag inte de speglar. Jag har den kunskapen om elever att de anstränger sig väldigt mycket. Det finns givetvis de elever som också har givit upp. De kan ha gett upp därför de ständigt upplever hur de misslyckas.



Det formtiva bedömmandet handlar om att se vilka utmaningar, vilka potentialer lärandet har hos eleven, hur processen framskrider, hur eleven förstår, utvecklar sina redskap att lösa för att slutligen klara av något på egen hand. Att följa den processen handlar om att följa ett lärande. Detta lärande kan vara mycket individuellt och se mycket olika ut hos olika elever.

Det kanske är så - att det lönar sig för lärare att anstränga sig för att se vad elever lär sig. Se vad elever redan kan så att de slipper göra mer av det som inte utvecklar? Våga ställa sig frågan om varför de inte lär sig? Fundera över undervisningen hinder för lärande? Frågor som hindrar tänkande, frågor som hindrar utveckling av tänkande, frågor som begränsar svaren?

Anne-Marie,

som tycker att undervisning kan förändras och utvecklas i takt med förändringar i samhället, förändringar av kunskapsbegreppen, förändringar ... och förändras i takt med de uppdrag som krävs utanför skolan och senare i livet. Kanske är det till och med så att nya ämnen ska in i skolan - och med mer tyngd. Skolan ska vara en plats där elever utvecklas och lär. Det är framtiden jag värnar om. Och den ska mina elever ut i. Mina elever i årskurs fyra har sina förväntningar på mig - den att jag ska utbilda i engelska och i hur man gör hemsidor. Det är ett första steg. De vet dessutom att detta handlar om deras framtid. De uttrycker sin längtan efter att ingå i det globala nätverket - alltså säger de med sina ord - de lär som kosmopoliter. Det är upp till mig att hänga med dem, inte tvärtom. Och jag tackar dem för att de visar vägen. Jag ska ordna för lärandet under deras promenad ut i verkliga livet.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/education/7311863.stm

http://www.lararnastidning.net/LT_Output_2005.asp?ArticleID=403311&CategoryID=3612&ArticleOutputTemplateID=92&ArticleStateID=2&ParentID=&MenuItemID=&MenuItemID2=

http://www.svd.se/stockholm/nyheter/artikel_1891787.svd


Kommentarer
Postat av: Elisabeth

Kloka, kloka du...

2008-10-16 @ 14:28:30
Postat av: Mats

Bra rutet!



Tur man bor i Skåne (och det kommer jag antagligen att få äta upp...!)



Jag länkar!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback