PLÖTSLIGT ENSAM



Det annars så folkrika London. De välbesökta tunnelbanestationerna. Så fann jag mig plötsligt ensam. Inte en människa. Som om jag vore som i min barndoms saga - ensam i hela världen. Sagan handlade om Palle. Palle vaknar upp och går omkring i sin välkända värld och kan göra precis det han vill - för han är ensam i hela världen - men det som först är roligt förändras till att bli tråkigt. Det är inte roligt att vara så fri från andra människor att man kan göra precis det man vill. Det är en mardröm och Palle vaknar upp till verklighetens tillhörande där människor befolkar hans närhet.

Då jag stod här kände jag mig som Palle. Men till skillnad från Palle var jag vaken och väldigt medveten om alla de människor jag har i min närhet - vänner, kollegor, elever, barn, släkt... och grannar, bloggvänner, förlagsfolk och ... inte är jag ensam. Jag fascineras av detta plötsliga ödsliga. Här är jag. Ensam i en tågstation i London. Det är en aning ovanligt. Jag knäpper av ett kort. Så jag kan minnas tillfället.

Allt gott därute, ni läsare,
Anne-Marie,

som minns min barndoms saga, tänker på mina vänner, tänker på att jag är tillhörande och samspelande med så många andra. Tågstationen till trots.

Kommentarer
Postat av: jos

Det är alltid bra konstigt att finna sig ensam på högst publika och välbefolkade platser. Därför gillar jag nätterna. T-centralen brukade ligga helt öde när jag och fibben promenerade dit vid tre fyra tiden.

2008-10-22 @ 09:47:18
Postat av: Anonym

Jos, så är det. Platser som är kollektiva och välfyllda är märkliga då de är ödsliga och tomma. Jag stod bara här i tunnelbanan och fann mig helt ensam, hörde heller inga klipperiklapperskor mot stengolv, eller rulltrappsljud, inga tåg... det var som om tiden stod stilla. Och jag stod stilla i tiden. Märkliga känsla. Men totalt ofarlig. Jag stod och väntade in första bästa som skulle komma, för att se vem det kunde vara. Den som kom var en städare, som suckande rullade en städvagn framför sig, jag log - då log hon också. Så kan det vara. Så är det. Kram till dig där du är! Jag är där jag är och där är det bra! M-Anne-Marie

2008-10-22 @ 13:50:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback