MOPEDDETALJ - BILDPROMENADEN



Det är mycket som går att utläsa i det här fotografiet.

Det är en spegel.
Spegeln sitter fast i någonting.
Spegeln är sprucken, trasig, sönder (flera ord för trasig)
Det regnar.
Det är kväll.
Det är vid ett hus.
Huset är gulaktigt.
Det är flera våningar högt.
Det är eventuellt i en stad.

I den negativa bilden - alltså utanför själva fotografiet -

Tror jag att det finns en gata.
Tror jag att denna spegel sitter på ett fordon.
Fordonet kan inte vara en bil för då skulle fotografen stå på något annat sätt.
Då kanske det är en moped, motorcykel eller en vanlig hoj.
Vanliga hojjar har inte backspeglar.
Ovanliga hojjar har backspeglar. Killarnas cyklar kan ha backspeglar.
Utanför fotografiet står också fotografen.
Jag tror att fotografen är blöt i håret. Det regnar på fotografen.
Man vet inte hur kallt det är ut, men eftersom det är kväll så är det säkert en aning kallare än under dagen.


Lektionsidé Bildpromenad:

Då jag gör bildpromenader i fotografier och illustrationer gör jag själv en analys av bilden. Utifrån den konstruerar jag frågor. Det finns oändligt mycket att sätta ord på då det gäller illustrationer, fotografier och bilder. För övrigt är jag ju fotografen som står utanför bilden. Jag kan berätta att det regnade inte då jag tog fotografiet. Just då regnade det inte. Men för övrigt och under den övriga promenaden - då regnade det. Så - detta är en pedagogisk modell för hur att gå till väga då man vill genomföra en bildpromenad.


Frågeställningarna:

Första frågeställningen ska styra in mot vad vi faktiskt ser - Jag ser... (detta är svårast - vi kommer snabbt in på vad vi tror).

Andra frågeställningen ska styra in mot vad vi tror och tänker kring det vi ser.... Jag tror... (fantasin har inga gränser och ska inte ha det. Fritt fram att tänka med andra ord. Det finns inga rätt eller fel).

Tredje frågeställningen kan vara kring den negativa bilden - alltså vad tror ni om det vi inte ser...  (Det kan bli väldigt roliga och allvarliga diskussioner, nödvändiga faktiskt då vi talar om det vi inte ser).

Generell undervisning:

Dessa frågor brukar generera mycket muntlighet och munterhet hos eleverna. Bildpromenaden har ingen åldersgräns, jag har genomfört den med små barn, en gammal farbror, i samtliga årskurser.

Lärarens förhållningssätt.

En liten lärartanke - leta inte efter rätta svar. Tänket ska vara fritt. Läraren ska medvetet lyssna in och varefter diskussionen är igång konstruera fler öppna frågor. Det brukar bli stort engagemang då man genomför en bildpromenad.

Teori:

Teoretiskt knyter jag samman detta med Lev Vygotskijs tanke att orden ska göras åtkomliga och eleverna ska få lära av varandra. Läraren får elevernas förförståelse och kan utmana inom utvecklingszonen genom att utmana med öppna frågeställningar.

Läroplan och Kursplanerna säger:

- Språket har en nyckelställning i skolarbetet. Genom språket sker kommunikation och samarbete med andra. Kunskap bildas genom språket och genom språket görs den synlig och hanterbar. Svenskämnet syftar till att tillsammans med andra ämnen i skolan utveckla elevernas kommunikationsförmåga, tänkande och kreativitet.

– utvecklar förmåga att utnyttja olika möjligheter för att hämta information, tillägnar sig kunskap om mediers språk och funktion samt utvecklar sin förmåga att tolka, kritiskt granska och värdera olika källor och budskap,

– kunna muntligt berätta och redogöra för något så att innehållet blir begripligt och levande.

 

Så kan det vara!

Anne-Marie



Kommentarer
Postat av: Marie

Jag ser en kvinna som stannar till vid spegeln. Hon ser sig hastigt omkring innan hon böjer sig fram för att spegla sig. Hon ser sig själv, gnuggar med handen mot spegeln för att få bort vattendropparna, rättar till en hårlock som fallit ner i hennes ansiktet. Ler mot sig själv och vandrar vidare till ett möte med någon....

Postat av: A

Imorgon ska jag ut på VFU, mitt första möte med skolan utan att själv vara eleven. Jag ska vara i en sexårsverksamhet, där går några barn som kommit till Sverige för inte så länge sen. Tror du att en enklare variant av det här skulle kunna vara något att göra med dem?

2008-10-12 @ 20:48:40
URL: http://www.somgjorda.blogspot.com/
Postat av: Mats

Jag känner mig hemma i det här och tror att dina tankar tangerar MEP-kurserna som hölls på DI (Tomas Koppfeldt m.fl). Det är den bästa fortbildning jag har varit på och jag önskar att det fanns utrymme för mer sådant här i skolan. Det svåraste är att skala bort alla värderingar av bilden som annars hotar att tränga ut hela tolkningsarbetet.



Dessutom är det svårt att inse att alla tolkningar har samma värde. vi är ju vana vid att tänka i termer av att avsändaren äger bilden.



Nu blev jag sugen på att arbeta med bilder igen! Tack!

2008-10-12 @ 21:03:58
URL: http://lumaol.wordpress.com/
Postat av: Anonym

A - genom att du har ett tydligt fokus i bilden, ta en enkel bild, mycket saker att sätta ord på - så låter du eleverna tala sitt mest förtrogna språk... du kommer förstå av kontexten och därmed ordar alla . Jag ser det här som en undervisning i språk utan att exkludera - alla språk är tillåtna. A-M

Mats - så roligt att jag inspirerade dig. Betraktaren äger sin uppfattning. A-M

2008-10-12 @ 21:35:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback