INTE(r)ACTIVA



Interaktiva whiteboards... jo varje klassrum där jag är har sådana. Lärarna är entusiastiska. Eleverna likaså. Undervisningen förändrad och möjligheterna vet inga gränser. Det är inte ny teknik för någon här. Jag ska hem och pusta på min overhead, ge den en ny lampa, kopiera upp några transparenta blad och fortsätta min undervisning på samma sätt som tidigare. På min pedagogiska önskelista över ting jag önskar mig syns den interaktiva whiteboarden som nummer ett. Den skulle sättas upp där mina gamla kartor hänger. Då kunde jag också plocka ned dem. De var länge sedan de gav en aktuell och ungefärlig bild av världen. Kartböckerna likaså.

Här får vi en genomgång av interaktiva whiteboards. Jag tror att samtliga i rummet vill gå fram och pröva, försöka, söka eller undersöka. Jag sitter mest och hoppas på min stol. Det är så roligt, det är så roligt! Så ungefär!

Anne-Marie


Kommentarer
Postat av: IT-mamman

Gärna interaktiva whiteboards! Men eftersom de är dyra och pengar är en bristvara, så skulle jag satsa på en projektor först och främst. Med en dator kopplad till den kan man ta sig ut i världen, visa kartor och massor av andra saker. Den interaktiva tavlan gör det möjligt att klicka, trycka och flytta. Det är bra. Tyvärr är det som jag mest sett lärare göra på med sådana tavlor, att låta barnen trycka för att få ja- och nejsvar. Back to beaviorismen med ny teknik. Men det finns andra goda exempel, jag vet. Och det är bra.

Men först en projektor och en dator. Då kan man göra mycket!

Postat av: SA

Ny teknik är alltid på ett lite trevande stadium. Man trycker och undersöker, helt naturligt.

Men eftersom det hela tiden är okänt för oss, så befinner vi oss permanent på "tryckarstadiet" och blir aldrig riktigt vän med tekniken.

Vi måste gå från tryckare till användare genom att vanliggöra den nya tekniken. Annars blir vi hopplöst efter dom "bästa"

Paradoxen är att det privata livet har ett högre teknik innehåll än skolan, och ungars tekniska kunskap kommer från någon annanstans än skolan.

Titta på den teknik som ungarna "bär" med sig till skolan, mobiltelefoner och Ipod:arna.

Föräldrarna förser sina barn med mobiler för att dom ser fördelarna med det, skolan förbjuder mobilerna inte bara i lektionsrummet utan också på rasterna. Skvallrar om stor diskrepans mellan dom två världarna.

Att tekniken används på ett klokt sätt är något som skolan borde försöka vara bärare av istället för att ivra på förbud. Att stänga av ibland när det är lämpligt är något helt annat än att säga nej till ett faktum av vår tid.

Det andra problemet är pengar och är därför politiskt.

Men om vi själva inte tror att vi behöver ny teknik hur ska vi kunna övertyga politikerna att ge oss pengarna till att införskaffa tekniken?



Anne-Marie skriver om sin Overhead maskin och IT-mamman om sin önskan om en dator och projektor när Interaktiva Whiteboards är det som våra konkurrenter börjar ha i sin vardag. Vi är ju inte bara ett steg efter utan två steg efter och snart kommer nästa steg. När vi funderar på var man kan köpa en ny Overhead lampa så funderar andra på vad som ska köpas efter Whiteboarden.

Saken blir ju inte bättre av att vi har en skolminister som tror att piskan är lösningen på problemen i skolan. Visioner har han allt men saknar fullständigt insikten om orsak och verkan. Tilldela skolan de resurser som behövs för att vi ska ha förutsättningar för att hänga med dom bästa vad gäller kunskap. Att våra barn förstår och är bekant med och kan använda sig av möjligheterna tekniken ger, är minst lika viktigt som att förstå att B kommer efter A.

Jag tror att är det någonting gemene man kan enas om att man ska satsa mer på, så är det våra barns utbildning, så politiskt borde det vara okontroversiellt att göra så även för vår skolminister.

”Ja” är ett vackrare ord än ”Nej”

2008-10-05 @ 12:39:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback