ELEVUTVÄRDERING - INSIKTSLÄRANDE



ELEVUTVÄRDERING

Vi lär oss att utvärdera. Jag måste vara tydlig. De flesta elever utvärderar negativt - i tron att göra läraren till lags - en kvarleva av bristsynen och det ej tillräckliga. Därför skriver jag alltid - skriv snällt om dig själv - beröm dig själv - och då eleven får gensvar av mig - allt i muntlig form - så berättar jag vad jag ser av lärandet. Detta gör jag muntligt. Då får eleven skriva ned vad jag sa om arbetet. Då ser jag tydligt hur mina ord uppfattas, och kanske också missförstås och hur nära eleven är att göra mig till en slags domare och inte en medtänkare. Processen är lång och omfattande. En dag har eleven förstått att lärandet inte handlar om att tillfredsställa läraren utan att synliggöra processerna inne i eleven och att eleven ska självskatta processernas betydelse för sig själv - inte för mig. Jag har många utvärderingar... mina årskurs fyror utvärderar alltid sina arbeten - processen är i gång - lärandet kallas det. Och det angår mest eleven. Jag är bara ett medel för att lyckas.

Anne-Marie,


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback