VÄNLIG EFTERRÄTT



På väg till en vän tänkte jag;
- aha, en spontanpresent...
Hon ska få min favoritefterrätt.

Nyponsoppa, mandelbeskvier och en klick grädde.
Det är så mycket barndom i den efterrätten.
Det är min mormor och morfars hus.
Skeden ovanför tallriken vittnade om den kommande efterrätten.
Efter söndagssteken, efter de hemrullade köttbullarna, efter... ja vilken maträtt som helst.. kom efterrätten.

Så mer än bara en liter nyponsoppa, en påse mandelbeskvier och en tvåa grädde ger jag också bort det vackra minnet av stunder då jag själv ätit just denna efterrätt. Jag gillar att ge bort saker och ting. De behöver inte vara stora. Men gärna med en tanke som omsluter alltsammans,

Vilken efterrätt skulle du vilja ge bort?
Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Lena

Åh, gott med nyponsoppa och mandelbiskvier! Nostalgitrippen tar mig också till chokladpudding med mjölk, det brukade min mamma vispa ihop. Vet egentligen inte om det är en sådär jättegod kombination, med mjölken alltså. Men det var det första jag kom att tänka på.

2008-11-02 @ 19:53:03
Postat av: Anonym

Bästa Lena, ta din barndomsefterrätt och ge den till någon som du tycker ska smaka på... uppmana den personen att ge en efterrätt till någon... vi kan röra ihop efterrätter med personer...sprida!

A-M

2008-11-02 @ 20:01:14
Postat av: Cath.

Härlig tanke! Jag skulel vilja ge bort sagogrynssoppa... det brukade min farmor koka när jag var liten... men jag vet inte om sagogryn finns kvar idag... För ett tiotal år sen när jag sist mindes, då fanns de men var vita... när jag var liten var de röda... säkert med färgämnen i som kanske inte var så bra men vackert var det...

Postat av: Anonym

Jag tror sagogryn finns - de är de där små varelserna som lyssnar till sagor. A-M

2008-11-02 @ 20:41:10
Postat av: Magda

Jag skulle vilja ge bort min mammas lena, släta, fluffiga klappgröt, gjord med hemkokt svartvinbärssaft!

2008-11-02 @ 20:49:24
URL: http://www.welldyermaker.blogspot.com
Postat av: Anonym

Jag klappar händerna åt klappgröten...ger du bort den i julklapp till dina närmaste vänner. A-M

2008-11-02 @ 20:54:33
Postat av: Lena

Neej -inte nyponsoppa...Det fick vi i matbespisningen på 50-talet - som lunch! Med leverpastejsmörgås!!

Ekströms snabbkräm - helst med gräddmjölk - inga barndomsminnen, men det barnen fick varje helg på 70- och 80-talen! Och som jag fortfarande nostalgiskt njuter ibalnd. med bitar av hårtbröd i.

2008-11-02 @ 23:48:35
Postat av: Anonym

LEna - då minns jag genast den klassiska efterrätten eller snarare mellanmålet - lingonsylt, bitar av knäckebröd och mjölk - det älskar jag fortfarande. Det är ju dessutom jättenyttigt. A-M

2008-11-03 @ 05:02:59
Postat av: Betty

Lingon blandat i vispad grädde serverad i strut - det är ett minne som jag serverat mina barn också - till även deras förtjusning. Mums för goda minnen!

2008-11-03 @ 19:01:32
Postat av: Anonym

Det lät som något gott - det som göms i strut kan nog slickas ut... så ungefär... varma stutar som är hemrullade minns jag... och grädden med lingon... mums. Anne-Marie

2008-11-03 @ 21:25:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback