SKRIFTLIGA OMDÖMEN - hur gör jag?

Jag skriver just nu skriftliga omdömen.
Jag har en mall att följa - rektorns ansvar.

Detta första skriftliga omdömet skriver jag en aning försiktig.

Jag har nya elever. Jag är fortfarande undersökande. Jag vill veta VAD de kan för att rikta undervisningen mot utmaningarna och framtiden. Så detta första skriftliga omdöme, med nya elever, och med några få månaders lärandegemeskap, blir min dokumentation i de skriftliga omdömen mer en avstamp för det ömdömet jag skriver nästa termin. Det är också första terminen jag gör detta.

Men det är inte första terminen jag samspelar med vad eleverna kan och hur de kan utvecklas i förhållande till vilja, motivation och i den gemenskap vi har i lärandet. Jag följer ständigt processerna som sker i mitt klassrum. Det är processen jag dokumenterar och gensvar eleverna på. Jag tror jag gör detta dagligdags. Jag ser väldigt mycket lärande i mitt klassrum.


Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Marie

Jag har tidigare sett mina elever i klassrummet men tyvärr har jag inte riktigt sett och lyssnat efter deras lärande. Men nu ... efter att ha följt din blogg under hösten, tillsammans med tankar och diskussioner om skriftliga omdömen, formativ bedömning etc .. har jag plötsligt börjat inse ... förstå ... Pusselbitarna börjar så sakteliga att falla på plats. Jag börjar se lärandet hos mina elever. Jag är på gång .. jag är intresserad av att lära mig om lärandet ... jag lyssnar och ser på ett annat sätt nu ...

Postat av: Anonym

Marie, du kan inte göra mig lyckligare, om jag bidragit till detta. Du får massor med tips i min bok VÄGEN TILL BEDÖMNINGAR... men tänk själv, upptäck själv... börja se. Anne-Marie

2008-11-27 @ 18:50:51
Postat av: Lenox

Detta är något jag tycker är vansinnigt intressant och viktigt att diskutera. Vad ska utvärderas? Barnet, lärandet, verksamheten? I skolan har ni uppnåendemål, i förskolan strävansmål. Där för blir det verksamheten och inte det enskilda barnet, men jag har sett andra sätt som faktiskt skulle kunna anmälas som kränkande behandling.



JAg har dock inte följt debatten vad gäller skolan så värst noga får jag erkänna, tiden räcker inte alltid till.

2008-11-27 @ 21:52:05
URL: http://paforskolan.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback