SKAPA EN DRÖMLÄROPLAN




Det är inte helt fel att leka med tanken.
Vi har ingen läroplan.
Vi måste upprätta en sådan.
Hur ska den se ut?
Brainstorma!
Lek!
Utmana läraryrket!
Tänk i vidare framtidsbanor!
Var inte rädd!
Lek med idén - det är nytänkande.

Anne-Marie


Kommentarer
Postat av: Marie

För min del är det viktigt att vi lärare lär oss att hantera allt det tekniska som idag är våra elevers självklara självklarhet. Vi måste möta dem där deras mobiltelefoner, datorer, webkameror, digitalkameror, DVD, spel etc finns. Sedan är det vår uppgift att använda dessa prylar på ett genomtänkt sätt i skolan. För i framtiden kommer alla dessa tekniska apparater att vara en självklarhet - därför är det en självklarhet att vi kan hantera dem idag - här och nu...... och.... det är väldigt spännande att lära sig nya saker - även för en lärare ;D

Postat av: thord wiman

Hej!



För mig som inte har någon anknytning till skolans värld annat än den allmänna insikten om dess absoluta viktighet som bärare av det bästa framåtsyftat i samhällets tjänst tänker jag mera på de miljömässiga principerna som omsluter oss alla och på det faktum att vi inte lever på jordens villkor utan långt över dess tillgångar med en accelererande global miljöförstöring som följd.

Uttagen kan inte överskrida naturens förnyelseförmåga hur länge som helst.



Inom ramarna för framtidens globala skolschema måste mer av dessa essenser ingå:



Människan och planeten. Miljökunskap. Ekologi. Kretslopp. Förvaltartanken.



Och förstås! Ekosofi - insikten om att det inte är jorden som tillhör oss utan vi som tillhör jorden!!

2008-11-02 @ 19:29:21
Postat av: Lena

Hjälp! Jag förstår inte galgarna! brukar förstå dina bilders kopplingar till din text - men nu??

2008-11-02 @ 23:41:41
Postat av: Anonym

Lena, något att hänga upp ideerna på - lite långsökt men det struntar jag i.

Thord,

Utanförskolanssynpunkter av din art och kvalitet uppskattas oändligt mycket. Allt gott... A-M

2008-11-03 @ 05:40:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback