NORMALFÖRDELNINGSKURVAN




Finns det något så begränsande som den gamla normalfördelningskurvan och hur lärare betygssatte, bedömde och rangordnade förmågor oberoende deras förmågor?

Hör bara hur ordet låter - uttala det - säg det högt - säg det långsamt - N O R M A L F Ö R D E L N I N G S K U R V A. Ordet som format så många elever, lärare och skolledare. Som om vi kan fördelas inom en kurva där något kan betraktas som normalt. Någon är mindre normal än den andre, någon är ytterst mycket mer normal än den andre. Några är oförmögna utveckling. Några kan man inte räkna in ens. Ständigt jämförelse med någon annan, och denna andre är en slags norm, eller närmare den accepterade normen än eventuellt där jag är. Vi måste brottas med denna mentala inre föreställning.

Jag tror att skolan bär detta ok - vilket begränsar samtliga inom organisationen. Vi talar om en skola för alla, men vi konstruerar den för några få. Vad är normalt? Vad är att kunna? Vem är lärande? Vem begränsar lärandet? Ja, några frågor som jag funderar på. Innovationer kommer också där man äventyrar det som redan är, ser utanför det gängse. Jag tänker på de som förändrat mycket, inom konsten, inom tänkandet, de höll sig långt utanför normalfördelningskurvan - men samtliga kom att påverka såväl sin samtid, sin dåtid och fortfarande en bra bit in i framtiden om man vågar sia.

Anne-Marie,

som själv fick betyg inom normalfördelningskurvan. Men mitt utlovade betyg uteblev då det inte längre fanns några fyror, femmor, treor kvar - och läraren fick skäll för att inte ha tänkt sig för innan han lovade något till sina elever.

hi hi - själva ordet normalfördelningskurvan kan inte ens rymmas inom normen för hur långa ord man får skriva i rubriken...för att det ska gå in i ramarna i kolumnen härintill. Långa ord som sticker utanför ramarna sticker  utanför. De håller inte normen. Jag gillar när det blir så. Detta motsägelsefulla. Fniss!

Kommentarer
Postat av: Janne

Jag är också uppvuxen med normalfördelningskurvan i skolan och förstod aldrig vad den hade med betygssättning att göra...



Läste på Wikipedia att "man kan teoretiskt motivera ett användande av normalfördelningar eftersom det ofta är sant att fenomen uppkommer genom många små, oberoende, slumpmässiga variationer." Och då tänker jag att lärande väl inte handlar om slumpmässighet. Det är väl precis tvärtom!



Sedan blir jag glatt överraskad när jag läser om IQ-tester i Wikipedia. Det står att dom "ofta är konstruerade med antagandet att intelligensen är normalfördelad". Men så står det: "Huruvida intelligens verkligen är normalfördelad är oklart."



Så befriande!!!

2008-11-16 @ 13:41:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback