MODELLA LÄSANALYS



Jag gör ständiga läsanlyser av mina elevers läsning. Det kan se ut så här. Jag gör det i matematik, engelska och svenska. Jag är mycket noggrann då det gäller mina elevers läsförmåga. Igår modellade jag detta för en lärare. En elev med mycket god läsförmåga hjälpte oss. Jag noterade hur läsningen såg ut, vilka fallgropar den har, vilka svårigheter eleven måste ta sig förbi, vilka strategier eleven har.
Den analys jag gör - ska verka uppbygglig för eleven - därför måste jag också ha kunskap om vad och hur jag kan stärka eleven och visa på framsteg snarare än felsteg och fel. Däremot kan jag själv konstruera undervisning kring det jag finner, jag kan också se hur texterna sätter krokben på eleverna. Det här är viktigt. Då eleven inte klarar sin läsning kan det faktiskt betyda att texten gör det svårt. Då kan läraren också peka på hur man strategiskt förstår sig på en text som ställer till det för läsaren.
Igår läste eleven perfekt. Men förståelsen försvann ju längre läsningen pågick. Författarna hade alldeles för snabbt ersatt de viktiga orden med det och den vilket skapade förvirring. Vad läser jag om? undrade eleven. Då kan läraren återskapa förståelsen och ge eleven strategin att ringa in de bärande ordet... som ska följa med som ledord genom de och det.

Jag återkommer om  ni vill?
Jag har genomfört dessa anlyser i 14 år, dagligdags gör jag dem, och det fina är att mina elever begär att få dem, De vill veta och de vill ha undervisning om.

Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Anne

Återkom mycket gärna! Tar du kopior innan läsningen? Bestämmer du vad de skall läsa?

2008-11-04 @ 21:59:40
Postat av: Camilla

Alla praktiska och konkreta metoder emottages tacksamt! Vill gärna veta mer. Vad jag främst funderar kring är hur jag kan lära mig att se och upptäcka när eleverna inte förstår. På ett "enkelt" sätt. För att kunna återskapa förståelsen, som du skriver, krävs ju först och främst att jag förstår att inte de förstår... Här berättade ju eleven själv. Förmodar att så inte alltid är fallet. Hur gör du för att förstå?

2008-11-05 @ 09:25:51
Postat av: Veronica K

Hej! Jag har provat att göra läsanalyser med en text eleverna själva har valt utifrån vad de läser för tillfället. Jag skulle bara vilja vara säkrare i vad det är jag ska göra... känner att jag famlar lite i min analys. Jag känner dock att bara att jag sitter med eleven och gör analysen gör att han/hon känner sig stärkta i sin läsning. Det finns ofta någon sak, strategi jag kan förmedla som de kan arbeta vidare med. För min egen del känner jag att jag vill lära mig mer... av dig, av andra och kanske kan du rekommendera bra litteratur? Veronica

2008-11-05 @ 20:54:34
Postat av: Anonym

Bästa Ni,

Det finns ingen bok i detta, däremot kan jag visa massor av exempel som stärker eleven, åskådliggör texternas hinder, utvecklingstankar i undervisningen och identifiera svårigheter och styrkor, innehållsförståelse. Alla analyser resulterar också i elevens egna fördjupningar.



Veronica,

Du har upptäckt att eleverna känner sig stärkta, är inte det en bra början... håll kvar vid den tanken och fråga och tänk tillsammans med eleven,

Anne-Marie

2008-11-05 @ 22:22:37
Postat av: Marie

Här kommer en fråga. Då du skriver denna läsanalys, har du då kopierat av boken, för inte kan du "kludda" i en bok så där ... eller?

Postat av: annemarie

Jag tar kopia ur den bok eleven läser. Eller rättare sagt eleverna skriver upp sig för läsanalys, populärt är detta, och tar själva en kopia ur sin bok. Jag behöver all min tid att undervisa och gensvara och samtala, Anne-Marie

2008-11-20 @ 16:48:11
URL: http://annemariekorling.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback