LÄXOR kapitel 1


Förra hösten på en Stockholmsgata

Då jag började som lärare gjorde jag egna läxor till mina elever. Jag hittade på mina läxor. Det var så jag en gång kom till Bonniers. Mina läxor till eleverna hamnade där. Läxorna var roliga. Men jag slängde alltid iväg mitt original. En läxa - en gång var mitt egna motto. Jag ville behålla kreativiteten och aktualiteten i det lärande jag verkade för. Jag blev uppringd av Bonniers, och gick dit på ett möte. Mina läxor och mitt tänk ville de höra om.

- Vi har hört om dina roliga läxor. Har du lust att visa dem för oss? Vi kanske kan göra något  kring ditt läxtänk? frågade man nyfiket på Bonniers.

- Jag har slängt allihop, svarade jag.

- Slängt?


Jag såg hur ansiktet framför mig vreds i en slags förvåning blandad med förtvivlan.


- Ja. Jag spar aldrig ett arbete jag klurat ut. En gång, för dessa elever, inte repetition för några andra som jag ska ha någon annan gång
.

Jag ger mycket få läxor. Så jag är intresserad av den studie som gjorts kring läxor och vad de egentligen tjänar för syfte. Jag har nu en klass som arbetar så oändligt intensivt att en läxa skulle hindra oss. Det finns en gräns för vad man orkar med. Också för barn.

Anne-Marie,
ska jag skriva mer om detta ämne?


Kommentarer
Postat av: asapasa

Gärna vill jag höra mer om läxor. Jag blir nyfiken :-)

Postat av: A

Ja, jag vill gärna höra mer! Som lärarstudent håller jag precis på att klura på vad jag egentligen tycker om det här med läxor. Igår var jag lärarvikarie för första gången, i en femma. Deras läxor var så urtråkiga, de kändes mer som stjälp än hjälp för de flesta.

2008-11-27 @ 21:15:15
URL: http://somgjorda.blogspot.com
Postat av: Lenox

Ja gör gärna det. Jag tycker att det är intressant även om jag definitivt inte ger läxor. Inte särskillt ofta ens när jag arbetade på "högstadiet" heller när jag tänker efter.

2008-11-27 @ 21:48:43
URL: http://paforskolan.blogspot.com/
Postat av: Mats

Nog ligger det en stark negativ ton i uttrycket:

"Där fick han sig en rejäl läxa!"



Läxa=straff

2008-11-27 @ 22:45:41
URL: http://lumaol.wordpress
Postat av: LenaA

Ja, jag har också undrat över läxornas betydelse. Konstigt att man inte pratar mer om det under lärarutbildningen, varför man ger läxor. När jag gick i skolan fick man läxor när man inte hann med det man "skulle" i skolan, jag hade få läxor. Men de som kämpade och alltid fick läxor, hur orkade de? Under min VFU gav de läxor för att skolan hade bestämt att de skulle ha 3 läxor/vecka.Varför? Ja, det visste inte ens lärarna, de bara kämpade för att "hitta på" något varje vecka. Låter kvalitativt va? (ironi)

LenaA

2008-11-28 @ 06:02:52
Postat av: Veronica K

Jag är lite nyfiken hur du ser på läsläxor... personligen är jag tudelad när det gäller läxor, men just läsläxor är jag för! Veronica

2008-11-28 @ 18:58:21
Postat av: Marie

Absolut!!! Jag är en lärare som egentligen inte gillar läxor men som ändå ger dem till mina elever - för att det alltid har varit så. Varför ska elever arbeta hemma med sådant som vi ska göra i skolan? Det måste också finnas ett syfte och ett mål med läxorna - man ska inte göra läxorna bara för att göra dem. Många föräldrar tycker att man ska ha läxor för att eleverna ska lära sig ta ansvar - jag tycker att man kan lära sig ta ansvar genom att göra andra saker än att kämpa med läxor.... så visst vill jag höra mer om läxor ... Sedan är läxor så himla orättvist - de elever som har lätt för sig kan göra sina läxor på "några minuter" utan hjälp från föräldrar medan de elever som har det kämpigt i skolan får kämpa som sjutton hemma och kanske leder det också till en kamp mellan förälder och elev/barn - och det var väl inte det som var syftet och målet med läxorna ... Trevlig helg :D

2008-11-28 @ 22:08:05
URL: http://www.opedagogen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback