KLASS 4 - år 1931



Klass fyra år 1931.
Jag tänker... jag har en årskurs fyra 2008. Det är 29 elever i denna klass, det är 28 elever i min klass. På skolfoton av detta slag syns jag med... här är det läraren själv som arrangerat eleverna för ett samlat porträtt. Jag förvaltar fotografiet. Klappar min bekanta på kinden, håller henne under överblick. Hon växer upp genom de andra fotografierna som ryms i albumet. Eleverna ser glada och frimodiga ut. Kriget har inte brutit ut ännu... första världskriget är benämnt världskriget.
Det första världskriget står i relation till det andra. Det är först efter det andra världskriget som det första världskriget kan benämnas som det första.

Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Lena

Vilken klass - o var? Verkligen 1931? Tycker det ser så likt ut mina gamla klassfoton från 50-talet!

Men de 20 åren - före andra världskriget och efter. Innan jag var född och under min skoltid. Långa 20 år. Nu 2008 jämfört med skolfoton från 1988...Också 20 år. Verkar närmare varann i tid - för mig -säkert inte för dina fyror?

2008-11-02 @ 23:38:11
Postat av: Anonym

Jag tycker mig se en fin liten klass - och javisst - den håller som klass även idag - kanske det där med slipsarna har ersatts med kepsar... och det är helt i sin ordning. A-M

2008-11-03 @ 05:04:19
Postat av: Mats

Så glada de är - och vilket vackert ljus i skogsbynet. Det finns en närhet mellan barnen som jag gillar - eller läser in...

tack!

Postat av: Anonym

Ja, vi läser in oss och läser ut oss. Jag tror det är en närhet och ett annat lugn... men jag läser också in mig... Anne-Marie

2008-11-03 @ 21:23:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback