INVESTERA I BARNEN

Har suttit hemma och skrivit, förutom en liten promenad i vinterkylan, och lyssnat till P1 kriseftermiddag - jag menar P1 är aldrig i kris men samhället utanför studion är det. Jag är i kreativ kris utanför P1. Mina vänner har någon annan slags kris. Jag är inte krismedveten. Jag lyssnar dock väldigt noggrant till vad som sägs i P1.

- Varför slutar inte folk att investera i nya kök utan börjar investera i sina barn. Långt mycket viktigare än ett nytt kök. Det är mycket som sker i framtiden.. investera i barnens utbildning...

så ungefär sa man in programmet.

Jag menar att - visst ska man investera i barnen. Men det som stärker dem allra mest det är om vi investerar i tid tillsammans med dem. Tid med kvalitet. Då barn får tid med sina närmaste, middagar som är gemensamma, sagor på kvällarna, och en ostressad mamma och en ostressad eller tankefrånvarande pappa - då kan vi börja tala investeringar. Jag är nog av den åsikten att vi ska vara rädda om våra barn. Det behövs tid för utveckling.

Anne-Marie
det finns en klassisk bok - kris och utveckling... Cullberg... en liten idé

Kommentarer
Postat av: Marie

Absolut!! Jag kommer ihåg all den tid som jag tillbringade med min mormor - vi tittade på nyckelpigor i naturen, vi åkte skidor och drack varm svartvinbärsdricka, vi sydde saker tillsammans, vi bakade tillsammans, vi reste bort och hem igen, vi tittade på älgspillning, vi plockade hallon, vi tittade och lyssnade på fåglar, vi lussade tillsammans, vi åkte i hennes gula VW. Jag kommer inte ihåg att hon köpte saker till mig men hon använde sin tid tillsammans med mig. Jag var trygg hos henne, hon tyckte om mig och jag älskade henne och gör det fortfarande ...

Postat av: Mats

Men var det inte ett underligt program? Det började med en minuts friformjazz - för att sedan övergå till kändisar (Lundell och Adamo) som funderade för stt till sist landa i ganska konventionella utfrågningar.



Jag blev ganska förvirrad över upplägget - men fattade att det är något allvarligt på gång. Trots en stapplande programidé!



Satsa på barnen låter bra! Vad ger de på tian?

2008-11-23 @ 20:03:18
URL: http://lumaol.wordpress.com/
Postat av: Anna - lärare för nyanlända

Tid är viktigt! Tid och att man är där på alla plan. Inte bara fysiskt närvarande.



Att vara förälder är svårt. Mycket svårt. Och visst är det just på barnen vi ska satsa!



//Anna - mamma till tre

2008-11-23 @ 22:08:20
URL: http://nyisvenskaskolan.blogspot.com/
Postat av: Anna - lärare för nyanländaa

Anne-Marie, vad är det för krönika du har skickat in som handlar om språklöshet etc? Det låter intressant! Var kan man läsa den krönikan? Och är det något du kan tänka dig att låta publiceras i LiSetten? (Riks-LiSAs, Riksförbundet lärare i svenska som andraspråk, tidning? http://www.lisa-riks.se



//Anna

2008-11-23 @ 22:16:52
URL: http://nyisvenskaskolan.blogspot.com/
Postat av: LenaA

barnen vill bara sitta med och vara delaktiga, man behöver inte hitta på någonting egentligen. Varför tror vi att de vill göra saker hela tiden, vill vi det? Inte jag, jag vill tala, lyssna och bli lyssnad till. Precis det vill barnen också. Bara få vara med.

2008-11-24 @ 05:32:01
Postat av: Anonym

Hej - jag skriver krönikor för Lärarnas Tidning. Jag återkommer till dig ifall de refuserar det jag skrivit. Lena A - ditt gensvar här är mycket viktigt. Jag dedicerar mitt inlägg idag till ditt svar här. Med all vänlighet, Anne-Marie

2008-11-24 @ 06:31:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback