GÖR DITT EGET mattePROV



Så här genomförde vi detta i klass fyra.

1) Gårdagens arbete bestod i att fördjupa oss i talsorter och att göra matematik i utvecklad form.
2) Jag gav en tydlig modell hur jag räknar. Detta skapar överblick och synliggör hur en lärare tänker.
3) Gårdagens arbete skulle resultera i ett prov. Provet skulle innehålla maximalt tre uppgifter.
4) Uppgifterna skulle visa hurvida Anne-Marie hade undervisat så att alla kan förstå, samt om eleverna självständigt förstår hur att räkna, synliggöra talsorter och använda sig av utvecklad form.
5) Vi fick arbeta i två dagar, inte som först tänkt, en dag.
6) Därefter konstruerade jag individuella prov för några elever. Det här blev så individuellt, eleverna började lägga sig i vilka uppgifter de ville ha (vilket verkligen är bra, jag gjorde för lätta, ingen utmaning) vilket resulterade i att eleverna fick konstruera prov till varandra.
7) Några elever fick konstruera prov till sig själva. Denna elev satt inom hörhåll för mina öron. Jag lyssnade in elevens funderingar och fann att utmaningarna skulle tänjas till yttersta gräns. Hans kompis satt bredvid och övade på sitt sjunde papper (A4) och kunde räkna ut sina självgjorda uppgifter hur lätt som helst. De var också svårare än de jag konstruerat.
8) En elev vid sidan av mig funderade länge, och gjorde ett jättesvårt tal till sig själv, och lyckades med mycket om och men också klara av det. På min fråga - varför? - Jag ville!
9) En del elever konstruerade tal som låg inom den nivå de själva ville göra. Samtliga klarade sina prov.
10) Jag fick också ett prov. Självklart så. Jag måste göra det eleverna gör. Hur ska jag annars veta hur det känns. Jag klarade fyra uppgifter av fem. Jag är nöjd med mitt resultat. Men fick en genomgång kring hur att tänka. Se nästa blogginlägg.



Detta är ett annat sätt att göra prov. Elevaktiviteten var mycket hög. Alla pratade uppgifter. Vi kan säga att vi var uppgiftsorienterade. Jag fann bara lärande. Och det gällde samtliga i klassen. I mina eftertankar så tänker jag att vi kan och ska dra in eleverna i allt som angår dem. Det kan bli på många olika sätt. Men hela detta arbete handlar från första början om att få lära sig, lära sig och synliggöra vad man lärt sig.



Teoretiskt tänker jag förstås utifrån Vygotskij. Jag ser också läroplanens strävansmål samt Barnkonventionens artikel där barn har rätt att påverka det som angår dem. Prov är ytterst en sådan fråga. Den angår eleverna.

Anne-Marie,
som inte kunde hålla några glädjetårar borta, och efter en intensiv dag fick en aning huvudvärk mot slutet. Men det är en helt annan sak. Jag har 28 dialoger i luften hela tiden. Alla på olika nivåer och med olika behov. Mina intensiva lärardagar ser ut så här, väl hemma är jag väldigt trött men oändligt lycklig. Min bok handlar mycket om just detta sätt att undervisa på, bedöma och klura ut vad som egentligen händer om man släpper loss och inbjuder eleverna i själva tänket kring allt vi gör i klassrummet.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback