GÅ I GAMLA SKOR



Då det gäller läxor, skola, rättskrivning, skrivstil... är det mycket lätt att gå i gamla fotspår... ja till och med i ett par lånade gamla skor. Men alla ämnen mår bra av nytänkande... en aning reflektion om hur att göra nytt och tänka ett varv till. Då kan det vara bra att gå omkring och tänka... Hur vill jag ha det? Varför gör jag så här? Vad syftar detta till? Hur kan jag gör något nytt av det här? FInns det belägg för detta i läroplanen? Det betyder helt enkelt att man går i sina egna funderingar ett tag. Oavsett i vilka skor man går, i vilka fotspår man följer har man rätt att fundera över såväl riktning, egen vilja och sitt eget förhållningssätt till såväl kunskap som elever. Det betyder inte att man överger gamla väl beprövade metoder... men man har tänkt kring dem en gång till. Det blir återigen medvetet - omtänkt skulle man kunna säga!

Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: SA

Jag tycker att om man behöver ge läxor då har man inte gjort ett tillräckligt bra arbete under skoltid.

Dvs. ett underbetyg till skolan.

Vad tycker vi vuxna själva om att behöva ta arbetet hem efter ordinarie arbetstid?

Vi skulle aldrig acceptera att våra arbetsgivare titt som tätt skickade med hemuppgifter till oss vuxna.

Vi skulle invända med att man behöver koppla bort arbetet och få tid till återhämtning.

Har inte barn det behovet?

Var finns självkritiken?

2008-11-28 @ 10:49:35
Postat av: Mats

Jag tycker mycket om skorna - det ser ut att finnas gott om plats för tårna och det gillar jag.



Jag tycker att vi har en bra läroplan som ger utrymme för tåviftningar och snedsprång.



På skånska finns ett bra ord för dessa första fotbeklädnader med vuxna anspråk: KLACKASKOR!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback