LÄSARfrågor kring läsundervisning




FLER LÄSARFRÅGOR!
Här kommer några fler frågor
---------------------------------------------------
Hur kontrollerar du läsförmågan?

A-M Svarar:
JAG STUDERAR STÄNDIGT LÄSFÖRMÅGAN. PÅ MÅNGA SÄTT. JAG HAR MÅNGA OLIKA MÖJLIGHETER TILL DETTA. JAG GÖR DET GENOM LÄSANALYSER. DESSA GENOMFÖR JAG STÄNDIGT - I SAMTLIGA ÄMNEN. JAG KAN KONTROLLERA ATT ELEVEN LÄSER MATEMATIKTEXTEN RÄTT, DÅ HANDLAR DET OM ATT UPPTÄCKA HUR DE LÄSER EXEMPELVIS ÅRTAL, FÖRKORTNINGAR.. I PRINCIP ALLT AV DET INNEHÅLL TEXTEN TAR UPP.




Hur gör du massor av aktiviteter kring högläsningsboken i ämnet svenska?
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
A-M SVARAR;
HÖGLÄSNINGENS BOK ERBJUDER MÅNGA MÖJLIGHETER. JAG FÅR SKRIVA ETT HELT BLOGGINLÄGG OM DETTA. SÅ JAG BER ATT FÅ ÅTERKOMMA.

Hur många vuxna är ni i klassrummet? Hur många elever?
-----------------------------------------------------------------------------------------
A-M Svarar:
JAG ÄR ENSAM I KLASSRUMMET. JAG HAR 28 ELEVER.

Hur får du eleverna att bli så självgående?
----------------------------------------------------------------
A-M Svarar:
DET ÄR EN HEL PEDAGOGISK TANKE. JAG LUTAR MIG MOT BARNKONVENTIONEN OCH LÄROPLANEN. ELEVEN HAR RÄTTIGHETER. SKOLAN HAR ETT DEMOKRATISKT UPPDRAG. JAG FUNDERAR STÄNDIGT PÅ HUR JAG KAN GENOMFÖRA MÖJLIGHETER, RÄTTIGHETER, LÄRANDE MED UTGÅNGSPUNKT HOS INDIVIDENS VILJA OCH ANSVARSTAGANDE. DETTA ÄR STORA ORD - DET VET JAG - MEN JAG MÅSTE SKRIVA OM DEN HÖGA AMBITIONEN SOM VÅRA DOKUMENT STRÄVAR EFTER.

JAG TROR PÅ MÄNNISKANS VILJA ATT LÄRA. JAG LITAR PÅ MINA ELEVER. JAG PRÖVAR HUR JAG KAN UTVECKLA MIN ORGANISATION. JAG HAR MÅNGA OLIKA UNDERVISNINGAR OCH UNDERVISNINGSSITUATIONER I KLASSRUMMET. ALLA BEDÖMNINGAR JAG GÖR ÄR FRAMÅTSIKTANDE OCH JAG TROR STENHÅRT PÅ INKLUDERING, DET BETYDER ATT JAG ÄR INKLUDERAD I KLASSRUMMETS ARBETE, OCH ATT INGEN ÄR EXKLUDERAD UR GEMENSKAPEN. ÅTERIGEN STORA ORD - MEN JAG STRÄVAR ALLTID MOT GENOMFÖRANDET AV ORDEN.

SJÄLVGÅENDE... JA... HELA MIN PEDAGOGISKA TANKE VILAR I DETTA. JAG HAR SKRIVIT EN BOK OM DETTA - KIWIMETODEN - OCH KOMMER SNART MED EN NY BOK - VÄGEN TILL BEDÖMNINGAR  - VILKA BÅDA GER LITE VÄGLEDNING I MITT TÄNK.

Om jag förstår det rätt har du gett vissa elever lästid samtidigt som andra får en undervisning av dig i form av andra ämnen och en närmare undervisning i liten grupp. Eller?

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
A-M SVARAR:
ARBETET I KLASSRUMMET ÄR INDIVIDUELLT. ALLA ARBETAR MYCKET OCH SJÄLVSTÄNDIG. DE HAR SAMTALSPARTNERS OCH SAMARBETSPARTNERS. DESSA HAR OLIKA FUNKTIONER. JAG GER OLIKA UNDERVISNINGAR HELA TIDEN. LÄSNINGEN HAR PRIORITET I ALLT VI GÖR.




Jag ser läsaren!
Det är nog så viktigt.
Jag tycker om frågor.
Så fråga gärna!

Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Marie - lärarstudent

Tack för att du tar dig tid att svara på mina frågor.

Som du säger är orden stora och de får mig att känna mig så liten. Jag måste nog sätta mig in i läroplan och barnkonventinen ännu mer för att förstå. Jag måste hitta din bok på biblioteket också.

Det låter så självklart för dig och jag får så många frågetecken hela tiden när du beskriver ditt klassrum och din tanke med undervisningen.



Jag går i en helt ny skola hos dig och din blogg. Förståelsen kommer förhoppningsvis snart.

2008-11-14 @ 09:41:00
Postat av: Anonym

Marie, älskade lärarkandidat, fråga, fråga, fråga... och förminska inte dig själv. Det är bara genom nyfikenhet och frågor som du kan utveckla din profession. Jag har härmed antagit dig i min utbildningsplan - min första lärarkandidat. Välkommen. Ett litet välkomnande fniss på vägen också. Känn dig välkommen hit. A-M

2008-11-14 @ 11:49:17
Postat av: Jakob

Hej!



En annan lärarkandidat här. Jag läser din presentation och undrar hur blir man innovativ med Microsoft?



Bästa hälsningar

Postat av: Marie - lärarstudent

Tack!

Jag känner mig välkommen, det har jag alltid gjort!

2008-11-14 @ 14:27:24
Postat av: annemarie

Till Marie, det är bra - du ÄR välkommen. Jakob... jag förstår inte din fråga? Man kan bli innovativ överallt? Jag hade en språklig generell idé som kan översättas till alla undervisningsformer och alla språk oavsett ämne... det är en innovativ tanke. Anne-Marie

2008-11-14 @ 17:27:10
URL: http://annemariekorling.blogg.se/
Postat av: Jakob

Lite otydlig kanske, sorry. En grej jag saknar med lärarutbildningen är arbetet med digitala verktyg i klassrummet. Jag tänkte kanske att du besatt särskilda kunskaper i ämnet... Men det kanske inte var det som priset gick ut på? Jag är gärna innovativ med vad som helst. :)

2008-11-14 @ 23:23:04
URL: http://lararkandidatviktorsson.blogspot.com
Postat av: annemarie

Jakob, jag förstår. Nej, jag besitter inga kunskaper, men jag är nyfiken. Det du söker borde finnas i alla utbildningar, vilket inte i fallet. Innovationer handlar nog mest om att våga något som vi inte kan, utan vi vill. Anne-Marie

2008-11-14 @ 23:41:47
URL: http://annemariekorling.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback