EN SKOLA FÖR INGEN

Med anledning av en tidningsartikel tänkte jag en anings fritt om skolan och uppdraget kring den:

Jag utbildades i orden
EN SKOLA FÖR ALLA.

Som lärare strävar jag efter
ETT KLASSRUM FÖR ALLA

Men undrar om vi inte är på väg mot 
EN SKOLA FÖR NÅGRA

och om det är en skola för några är risken stor att det blir
EN SKOLA FÖR INGEN

Anne-Marie

som envisas med att tro på det enskilda barnets rätt att få vara lärande och bli bemött som en unik individ i en skolmiljö som strävar efter att möjliggöra för allas utveckling oavsett var den startar eller hur långt eleven har kommit i sin lärandeprocess.

som inte vill göra tävling av lärandet
som också tycker att man kan få svar på morotstänkandandet i denna artikel

Kommentarer
Postat av: Lena

Nej, verkligen inte! Klart att man vill att alla ska kunna gå i den "vanliga" skolan, men de tycks inte längre rymmas där.



Också själva processen och att lärande tar olika lång tid, verkar försvinna i allt tal om att vara bäst. Vilken press på eleverna! Man vill ju se dem upptäcka.



Du fyller en viktig funktion, låter lite sterilt och det är inte min mening, när du visar hur ni gör. Du tillsammans med eleverna. Kanske ska du samtala med Björklund, förklara ett och annat.



H/ Lena

2008-11-19 @ 22:07:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback