ELEV GER FRÖKEN mattePROV




Idag gjorde vi matteprov till varandra och jag som skriver tyckte det var roligt.Det är lätt att gjöra matteprov om det är kul annars går det trögt.Jag gjorde ett matteprov till Anne-marie och hon gjorde 4 rätt men ett slarvfel! Jag var tvungen att gå igenom med henne om vad hon hade gjort fel någonstans. Hon hade fel med att lägga ihop hundratalen.

Hon skulle räkna ut 9897+7956 och hennes svar var 17 153 men det skulle stå 17 853. Man kan säga att fröken var trött och behovde kaffe. Anne-marie har berättat för mig vad hon ser och tänker om min utbildning. Så nu får Anne-marie skriva. 

ELEVEN!
som säger att hon verkligen gillar kunskap och sånt.




A N N E - M A R I E    T Ä N K E R    O M   D E T T A :

Vi har haft matteprov i klassrummet idag. Det är inte så vanligt. Vi har koncentrerat oss på att räkna med utvecklad form - ex 2 348 + 3798. Genom utvecklad form åskådliggör man värdet och synliggör talsorterna. 
(2 000 + 300 + 40 +8)  + ( 3000 + 700+ 90+8).
På detta har vi idag haft prov. Provet bestod i tre stycken uppgifter av detta slag. Jag fick prov också. Men jag fick fem frågor. Två extra utmaningar för mig att göra. 

Jag räknade alltså fel. Detta medförde att jag fick ha ett litet samtal med min provkonstruktör. Min provkonstruktör är medarbetare i klass fyra och är 10 år gammal. Denna konstruktör fann så hur jag gjort mitt fel, och hur jag måste ha tänkt då jag inte lyckades. Jag såg genom detta fel en person som kunde lista ut mitt fel, mitt tänk och hur konstruktören sedan kunde hjälpa mig att komma tillrätta med det hela. Jag fick en god lektion i hur att tänka. Saken är den att jag fick se och ta del av så mycket dold kunskap hos min elev. Det var stort. Och mycket spännande. 

Dessutom är elevens anslag ödmjukare. Hon förklarar mitt fel med att jag säkert var trött och behövde kaffe. När frågar vi eleverna om deras status för de prov de genomför? Jag fann i genomgången en mycket ödmjuk inställning till min förmåga. Jag fann också att hon kanske dessutom hade rätt. Jag var trött, det var slutet på dagen, jag var mycket kaffesugen... alltså... tankarna var inte riktigt fokuserade. Frågan är när jag gör bäst ifrån mig?

Min elev tröstade mig också med orden:
- Anne-Marie det är när man gör fel som man verkligen vet om man lär sig.


Anne-Marie



Kommentarer
Postat av: Betty

Vilket suveränt sätt att få syn på elevens kunskap och vilken suverän pedagog den eleven haft tur att få!

2008-11-04 @ 15:39:09
Postat av: Ann

Jösses så glad jag blir vid läsning här. Jag är inte lärare, har ingen pedagogisk utbildning även om jag arbetat pedagogiskt med funktionshindrade människor, men jag kan se det stora i det du delger här, förmågan att se bortom och på så sätt komma in och närmare..det är stort och jag instämmer i föregående kommentar, du är en sann och suverän pedagog.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback