DENNA VECKA - ett skolliv



I mitt svenska klassrum - denna vecka - Ja ... vad är det jag/vi har gjort denna vecka:

KLASSRUMSARBETET:

* Läst i flera timmar. Fler elever läser vill ha ytterligare tid ... de kan inte släppa böckerna ifrån sig.
* Haft matematik; räkning i utvecklad form.
* Funderat på frågorna: Hur gör man en hög med vatten? och Hur kommer ett sms ut från en mobil och in i en annan?
* Haft samtal om snöbollskrig, rädslor och hur man gör om man är rädd i skolan? Strategier för att lösa problem.
* Läst en englesk text.
* Läst engelska böcker.
* Arbetat med vulkaner, arbetat med att förstå registret i en kartbok.
* Utvecklat hur man söker i en kartbok.
* Börjat arbeta med förminskningar av verkligheten.
* Samtalat i ring kring våra böcker.
* Valt en mening ur boken. Läst den högt i ringen.
* Ställt frågor ur boken - svarat fritt utifrån bokens fråga.

MITT LÄRARARBETE DENNA VECKA: 

* Anne-Marie har högläst ur GUMMITARZAN, KÖTTFÄRS OCH ..., REGNBÅGENS HEMLIGHET, SPINDELSAGOR samt min sista krönika Språket börjar över potatismoset.
* Anne-Marie har gjort läsanalyser på de flesta i klassen. Texter hämtade ur matematikboken, engelska och svenska skönlitterära texter.
* Dokumenterat i LUS, dokumenterat i elevernas processböcker.
* Skrivit skriftliga omdömen
* Haft 13 utvecklingssamtal
* Hållt en liten miniföreläsning för mina kollegor - om luspunkterna 12, 13, 14, 15, 16, 17 och 18.
* Talat med rektor om elevernas önskningar och förväntningar.
* Fikat två gånger under veckan.
* Haft ett studiebesök i klassen.
* Förberett för min vikarie måndag/tisdag
* Städat undan. Burit bord och böcker.
* Packat upp nytt material.
* Skrivit hembrev.
* Svarat på mail.
* Bekräftat eleverna om och om igen.

DET JAG INTE GJORT DENNA VECKA:

Det är väl det där med att inte hinna gå på ... man håller sig för det mesta. Ett allmänt lärarproblem /FNISS/.

Nu ska jag hem och kurera mig en aning. Sova kallas det nog. Vintersömn! En idé jag har. IDE.
Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: LenaA

Du Anne-Marie,

Det kan du väl unna dig, vilket hästjobb! Jag hoppas att klimatet på ditt arbete är sådant att ni talar om för varandra hur bra ni är. Det är viktigt tycker jag, att hjälpa varandra fram genom stärkande ord. Inte bara eleverna behöver det, även de som ska "sporra".

Trevlig helg!

LenaA

2008-11-28 @ 20:56:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback