STOR I AFFÄREN


Denna bild till en av min farfars sånger. En bild från början av 1900talet.

Jag är i affären för de små.
Alltså leksaksaffären.
Går med mina storögda ögon och betraktar.
Könsrollsmässigt får jag en kalldusch,
upplever resignation och kapitulation.

Minns inte riktigt samma sak då mina ungar var små.
Det där absoluta kvinnliga passiva leksakerna -
pose and photo... någon slags docka som man skulle fotografera i poser.
Och bebisdockan som två flickor mammar med plåster, blöjor och nappflaska,
där killarnas avdelningar är hejdundrande aktiviteter av allehanda slag.

Jag står passiv i ett hörn,
inser att jag passar in i mönstret.
Då jag hör någon säga
- Värdet på de här varorna i den här affären skulle kunna föda och hjälpa hundratals utsatta och svältande barn och vuxna i ett drabbat land. Jo.

Väl Färd!

Anne-Marie


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback