NIKLAS EKDAL OM SKOLAN



Tack Niklas Ekdal för ledare signerat i dagens DN.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=577&a=770852

Jag har antecknat, tänkt och funderat kring Niklas Ekdals ord.

LÄRARENS STATUS
Detta med lärarens status. Den är det illa ställt med. Intresset för läraryrket visas med en axelryckning. Men att bemöta ett helt utbildningssystem, vilket vårt samhälle förväntas hämta sina framtida kompetenser, är en allvarlig nonchalans.
Lika illa är det att ständigt skriva ned skolan i trycksvärtans djupa förenklingar lika farligt. Skolans unika plats i människors medvetenhet handlar om att skolan är den enda plats vi alla delat och genomlevt. Skolplikten har gällt oss samtliga. Ingen kommer undan skolan. Skolan undgår ingen.

Därför är skolan också alltid ett samtalsämne där alla anser sig kunna, veta och få uttrycka detta. Jag vill höja ett varnande finger mot att applicera gamla erfarenheter i nutidens aktiviteter. Skolan är ett utvecklingsområde. Det finns brister, det finns oändliga antal saker att förändra och göra bättre - och dessa sker ständigt. Jag har besökt så många skolor i Sverige, som föreläsare, och jag tycker mig se att det sker en mängd förändringar. Det syns i viljan och strävan i lärarnas frågor, tankegångar och framförallt i deras relationer med den växande gruppen - barnen och ungdomarna. Bara detta faktum att vi lärare är där barnen är gör oss unika, med unik kunskap om de som växer upp i Sverige.

Jag citerar Niklas Ekdal Om vi inte fixar skolan kommer vi inte att fixa något annat heller, och vägen till en bra skola går genom uppskattade lärare.

Anslaget är mycket viktigt. Fråga lärare... uppskattning för vår profession möter vi mycket sällan.

Jag brukar peta i ord, veckla ut dem så jag förstår dem bättre. Jag tycker om de bekanta orden som vi använder utan att fundera kring dem. Ordet KUNSKAPSSAMHÄLLE är enligt Niklas Ekdal ett missbrukat ord. Det mest missbrukade ordet i Sverige anser han. Ja, kanske har han rätt. Vi lever i denna värld där kunskapen är oss åtkomlig men hur ska vi förstå och tolka den. Att vi lever i den betyder inte att vi förstår vad det innebär. Lärarnas roll i detta kunskapssamhälle är given. Vi behövs. Självklart är det så. Det vet vi som arbetar inom skolan. Jag studsar plötsligt för ord som jag omges dagligen av. Vad betyder de egentligen?

Det är skolans uppdrag att stötta elever socialt och främja en värdigt inträde i det samhället kräver. Det är självklart så att lärandet är viktigt i skolan. Kunskapen om... och framför allt ... den språkliga förmågan. För hur kommer en ledare signerat se ut i våra framtida dagstidningar om vi inte ger det bästa redan vid första skoldagen. Det är ett gigantiskt ansvar ett samhälle har för sin skola. Lärarna - ja - vi är utförarna. Gör det lättare för oss! Stärk intresset för verksamheten. Se den lärare du har till dina barn. Fråga och undra? Delta och bekräfta.

Jag tycker om det Niklas Ekdal skriver.
Det är ett helikopterperspektiv - jag känner mig absolut inte osedd trots den överblicken jag tar del av - den handlar om mitt yrke.

Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: studentmorsa

Du är ju iaf. SVENSKlärare. Tänk på mig. Jag är baaara BILDlärare. Va' sjutton ska man med det till? :-)



Nä, alla har en åsikt. Bara för att alla har varit i skolan någon gång under sitt liv. Men vad läraryrket går ut på är ju nästan ingen som har koll på längre. Tyvärr.

Postat av: Inga M

Niclas E skriver väldigt insiktsfullt om lärarjobbet och skolan. Det är inte så vanligt. Ofta utgår skolskriverier, precis som Du antyder, från ett annat decennium eller från mediafloskler om skolan. Kan inte låta bli att undra om han har någon nära anhörig som proffs i skolans värld.

Jag skriver också om det här på min blogg.

2008-05-20 @ 20:16:15
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback