HEJ vs HEJ HEJ

Fredrik Lindström, Värsta språket, får rätt.
Fredrik Lindström åskådliggjorde den lilla hälsningsfrasen hej för oss på Bonnier Utbildnings jubileumsfest.
Vi använder hej och hej hej på lite olika sätt.
Hej - använder vi mer för att ja... just hälsa... och eventuellt möjliggöra en slags fortsättning på såväl samtal som relation.
Men när vi använder det tvågånger utropade HEJ HEJ,
är det precis tvärtom.
Vi inleder med ett hej och avslutar genast med ett hej. Punkt slut.



Idag paddlar jag motströms i dubbel bemärkelse.
Möter andra paddlare som färdas i annan riktning.
Jo visst...
inte säger de mötande
- Hej!
Nej, nej, nej.
De säger
- HEJ! HEJ!
och det med olika betoningar på det första hejet och det andra hejet.

Jag upptäckte samma fenomen hos mig själv.
Vill gärna hävda att jag härmar min omgivning istället för att öppna upp en dialog för att genast avsluta den.

Konsekvensen av detta resonemang här,
blir mitt anslag händanefter bara

ett konskevent och enkelt HEJ.
Jag vill ha dialog. Och utveckla den.

Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Lena

Jo, Fredriks , vadvardethankallade det"??? Seminarium, föreläsning för språkintresserade av superlativer...? Aldrig hade jag trott att jag skulle se så många ha så svårt att stå upprätt i Spegelsalen på Grand -av en ordvrängare!!? Jo-visst vi fick vin, men skratten och de dubbelvikta ryggarna berodde INTE på alkohol!!



Det jag kommer att minnas är precis som du AnnMari -svenskt/osvenskt -och HEJ eller HEJ HEJ.



Tack för att du på många sätt (mest real life/real time) är osvensk och för att du o jag har relationen HEJ!

Lena

som hade HEJHEJ-relation med ett antal där på Grand.....

2008-06-01 @ 01:03:37
Postat av: Lena

Kunde just tänka mig det! Att du paddlar! Önskar jag kunde komma loss på det. Har prövat några gånger under mitt (långa) liv o tänkt -DET skulle man göra lite mer...Lugna paddeltag -upprepning -bra för tankarna...Eller...AnnMari -ge oss några paddelinspirationsrader!

Lena

2008-06-01 @ 01:06:38
Postat av: Annemarie

Hej Lena,

Gör det - gör det du önskar göra - paddla, gapflabba på Grand Hotel, och paddelinspriationsrader... jo jo jo... jag ska fundera på dessa. Har idag lite ont i axlar och rygg... följderna av paddling.

A-M

2008-06-01 @ 08:19:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback