FRÅGESPORT MED SJUÅRING



Jahaja!
Liten lekfull lek i hemmets lilla vrå.
Frågesport.
Jag är kommentator, frågeställare.
Vi leker att kamerorna zoomar in oss,
min hand är mikrofon...
Jag ställer frågor...
och sjuåringen svarar med lekfullt teaterallvar...

- Ja du, hur kommer det sig att du kan så mycket om så många saker, frågar jag
- Jag bara kan en massa saker, säger sjuåringen.
- Var har du lärt dig allt det du kan, frågar jag
- Det har jag lärt mig hemma! svarar sjuåringen.
- Vad lär du dig i skolan då? frågar jag.
- Att sitta still!

Där tog leken en annan vändning för min del. Jag blev plötsligt väldigt allvarlig.
Det är allvarligt att leka. Vissa sanningar kommer upp till ytan.


Anne-Mari

Kommentarer
Postat av: Lena

En gång för länge se´n: Jag frågar min 10-åring: Var det bra på 4H i dag? (Där var hon en eller två dagar i veckan någon timme efter skolan).

"Jaa. Man lär sig mycket där. Men varför kan man inte vara där hela dan? Alla borde vara där."

"Jaha...., varför då?" "Ja, i stället för att vara i skolan". "Jaa, varför då...??" "Man lär sig mycket mer på 4 H än i skolan".

PUHHH, när jag då var lärare. Men inte längre....

Lena

2008-05-31 @ 00:19:29
Postat av: asapasa

Det här var sorgligt och tänkvärt. I leken skapas dialogen som möjliggör förändringar.

Postat av: Annemarie

Ja sorgligt är det.. och sorgligare kan det bli om vi lärare inte tänker lite omvänt - ur elevens perspektiv. Tack ni båda! Anne-Marie

2008-05-31 @ 16:47:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback