RESURSSTARK-RESURSSVAG

Ny avhandling om den kulturgeografiska betydelse för skolresultaten. Bor eleverna i ett resursstarkt område är förutsättningarna i skolan större. Bor de i rersurssvaga bostadsområden är elevernas förutsättningar mindre.

Avhandling; Uppsala Universitet Kulturgeografi.

A-M skriver...utan bakgrund

Då tänker jag på skolorna i Harlem. Där tar man denna fråga på stort allvar. Skapar förväntningar på eleverna trots deras kulturgeografiska förutsättningar. Detta - trots allt. Jag mötte lärare vid skolor på Nya Zeeland som menade att det är lärarens förväntningar på eleverna som avgör hur deras skolgång blir. Jag hade ett långt samtal med en lärare vid en skola i Wellington. Läraren påstod att eleven trots sin bakgrund hade rätt till samma lärande utveckling.
- Jag kan inte ta hänsyn till elevens kulturgeografiska utgångspunkt. Jag tar hänsyn till den då det gäller behovet av vila och att det ibland kan vara stökigt innan eleven kommer till ro, men ... jag förväntar mig samma saker av denna elev som av vilken annan elev.

Detta med förväntningar om...
Detta med en skola för alla...
Detta med demokrati...

Anne-Marie,
som funderar och tänker, och på inget vis har tänkt färdigt, det tänker jag heller inte göra. Frågan är så viktig. Den handlar om varje elevs rättighet att försättas i lärande och utveckla sina kunskaper i skolan. Det är också viktigt att skolan får de resurser de behöver för att verka så att eleverna når sina mål. De flesta skolor resurskämpar.



Kommentarer
Postat av: IT-mamman

Jag såg dig precis på nyheterna!! Hurra vad glad jag blev för det jag såg! Mobiler i klassrummet - barnens vardag och skolan blir ett! (Massor av utropstecken här.)

Och förväntningar ja. Jag läste en rapport om det när jag läste svenska som andraspråk. Eleverna (i detta fall invandrarelever) kan ha höga förväntningar och drömmar, men läraren ser inte alltid möjligheterna och håller tillbaka eleverna. Sorgligt.

Postat av: kajsasi

Läst artikeln i lärarförbundets tidning, diskuterade med mina arbetskamarater detta med mobile och så såg dig på TV idag.
Yes!
Det gäller att ta tillvara elevernas vardag, under kontrollerade former! För vi vill ha kontrollen!

2008-03-07 @ 20:15:53
URL: http://kajsasi.wordpress.com
Postat av: Pumita

Jag såg dig också på TV igår och tänkte: Varför har ingen kommit på det här tidigare?! Bravo Ann-Marie!

2008-03-08 @ 10:12:53
URL: http://pumansdotter.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback