RAPPORT OM MOBILEN

image2275

Jo Jo.
Jag skulle vilja sätta in en bild på min underbara klass. Men det blir en bild från Rom.

Vi är med i Rapport denna kväll. Min klass och jag.
Det är följden av min krönika om mobiltelefonen och möjligheterna som publicerades i Lärarnas Tidning.
Mina tankar om mobilerna, krönikan, och nu ett reportage från klassrumstänkandet på plats. Frågan är märkligt kontroversiell. Jag förvånas. Vi har haft tekniken i våra händer under 10 års tid. Vi vuxna kan inte leva utan den. Men då det gäller unga människor skapar vi förbud, inteord och misstänksamhet.

Denna gamla tvapparaten hittade jag på en loppis i Rom. Loppisar visar fram de gamla sakerna vi inte längra använder och vilka inte längre passar in i vår moderna tid. Jag minns gamla räknestickan, och då miniräknaren kom, och förbjöds av lärare och skola. Miniräknaren, som för övrigt var gigantisk stor, så minibegreppet har blivit ännu mindre än den var under den tid då jag var ung. Vi är märkligt rädda för det nya. Vad handlar det om?

image2276

Det är nästan märkligt att veta att man än gång i tiden manade sina barn att inte hänga över böckerna, hemmaläsningen ansågs farlig, och skickade ut barnen i det fria. Det gör vi inte så ofta nuförtiden.

image2277


Allt gott till mina elever. Allt gott till lärare runt omkring vår klass.
Njut av helgen.
Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Max Entin

Försöker ivrigt hitta inslaget på svt play - vet du när, ungefär, i sändningen det gick?

Postat av: Anonym

Hej Max,
I slutet av Rapport påannonseras det... och det är ett vänligt inslag om skolan. Anne-Marie

2008-03-08 @ 10:32:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback