UTSTÄLLNING NATIONALMUSEUM

image2305

På Nationalmuseum är det nu en utställning med Toulouse Lautrecs målningar. Då jag var sex - sju år tog min mamma mig till en utställning jag sen aldrig kunde glömma. Idag läser jag att konstutställningen är "barnförbjuden".

image2306image2307

Det här är min upplevelse:
Det var en farbror. Farbrorn tyckte om att måla tanter som dansade. Han målade med en tandborste. La färg på tandborsten sedan drog han med sin kniv över tanborsten och då for färgen iväg ut på målningen. Farbrorn var liten. Jag var liten. Jag hade också en tandborste. Jag prövade hemma med tandkrämen. Den for iväg över badsumsspegeln. Och på väggen.

Idag nästan 40 år senare kan jag säkerligen se något av det jag då upplevde. Men inte med samma storögdhet.

Anne-Marie,
som aldrig glömmer den utställningen jag besökte som barn.
http://www.nationalmuseum.se/NMTemplates/NMSingleExhibition____6554.aspx

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback