HJÄRNFORSKARE MARTIN INGVAR

image2283

Idag på DN debatt är det hjärnforskare Martin Ingvar som står för ordet. Martin Ingvar efterlyser en större kunskap om hur barns hjärnor fungerar. Området är viktigt. Pedagogernas förståelse för de nya rönen likaså. Det är säkerligen ett stort glapp mellan skolan och den medicinska forskningen. Jag vill gärna vara med och skapa en plattform för utbyte. Med respekt för de olika diciplinerna.

Det är en skarp kritik Martin Ingvar levererar. Jag läser den och funderar.

"Pojkar ligger 18-24 månader efter flickor i den biologiska utvecklingen får idag sitt första
betyg mitt i flammande puberteten. En period i livet då dom måste ha mössa på sig för att hålla ihop tankarna.
Innan de kommit ur puberteten har de fått sina första slutbetyg i gymnasiet. De har aldrig fått lära sig vad återkoppling är utan blandar ihop det med bestraffning. Självklart blir betygen illa omtyckta då. Antipluggkulturen frodas."


Klart att skolan har en uppgift. Svara upp till, berätta om vad vi lärare vet och ser, fortbilda oss, ge oss in i debatten. Jag tycker hjärnforskningen är oändligt spännande och följer den i den mån jag förstår, har tid och där bokutgivning främjar till att sprida nya rön. Med tre barns erfarenhet, en flicka och två pojkar, har jag inga problem att förstå citatet.

Ska sammanställa en litteraturlista i ämnet.

Anne-Marie

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=750103

Kommentarer
Postat av: Mattias

Problemet är ju att Ingvar är fullständigt obegriplig i sin text. Vad är det han vill och vad är det han står för.

Visst kan man så där lite allmänt gnälla på sossarnas skolpolitik och på "flumskolan". Men det går ju inte att angripa när han helt saknar argument och hänvisningar till sitt specialområde.

Jag hade gärna sett mer av hjärnforksare i skoldebatten, men då måste de lära sig att tala begripligt och föra en argumentation.

Postat av: Pelle

Håller med Mattias. Skrev just ett inlägg på vår blogg (påsvenska.se) där jag tycker att såna som Ingvar får skärpa upp sig. Men må vara professor i medicin, men att bara säga att den svenska skolan eller skolpolitiken, och naturligtvis sossarna, är sämst i världen utan att argumentera är ganska oförskämt.

Jag har en mamma som just klarat sig från bukspottskörtelcancer. Det finns en hel del att säga om hur läkarna betett sig rent mänskligt. Jag skulle dock aldrig drömma om att kritisera Ingvar, den medicinska vetenskapen och sossarna på DN debatt för det. Lite åt det hållet tycker jag det blir när Ingvar och andra big shots utan djupare kunskaper ska såga den svenska skolan.

Teserna är det i sig inget fel på, skolan är inte perfekt - jag lyssnar gärna. Men det måste finnas argument som backar upp dem.

(Och jag hoppas att detta inte uppfattas som personligt mot Ingvar när jag drog in morsan - svensk sjukvård är förstås utmärkt, utan den hade hon inte levt idag.)

2008-03-11 @ 09:22:25
URL: http://www.pasvenska.se
Postat av: Anonym

Hej Pelle, välkommen hit. Nej det är en aning respektlöst mot en hel vetenskap - pedagogik - att fyra av så hård kritik. Jag diskuterar gärna frågan med Martin Ingvar - men mer sakligt. Jag tror att han har flera inbäddade poänger, jag är själv otroligt road av hjärnforskningen, men med respekt för vetenskapen alldeles för okunnig om området. Anne-Marie
Mattias,
Jag tycker också debatten ska föras värdigt, och begripligt. Inte som att hoppa från ö till ö utan broar. Anne-Marie

2008-03-11 @ 16:59:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback