HÄRLIGT LÄRARNAS TIDNING

image2264

En eloge till Lärarnas Tidning som ägnar hela nummer fyra till klimatfrågan.
Ansvarsutgivande. In i minsta detalj. Redaktionen presenterar sin koldioxidförbrukning i kilovikt. Det är skrämmande att faktiskt se de mängder av koldioxidutsläpp varje enskild individ ansvarar för. Genom denna modell tvingas jag fundera i liknande banor. Så genereras ansvar.

Ansvaret väcks i Chefredaktör Sten Svenssons fråga
"vad får våra elever möta för problem om femtio år?"

Vi är skyldiga våra barn och efterföljande att leva vägen till ett värdigt svar.

Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: thord wiman

Hejsan Anne-Marie!

Lycklig eller ledsen - jag vet inte vilket känsloläge som borde genomsyra mig, mina sinnen när "vårens" alla kära igenkänningstecken och signaturmelodier (not so many ladybirds, mostly, or rather, only gentlemenbirds...) levandegörs - i många fall rekordtidigt hitkomna flyttfåglar, vingade kvitton på global uppvärmning!
- Islossningen uteblir i år!

Definitivt lycklig är jag över "Lärarnas Tidning" - ett helt nummer ägnat klimatfrågan!
Det klimatpåverkade klassrummet i ett globalt perspekiv - hur ser skolans roll ut?

Tänker på det kloka långsiktiga miljö och kretsloppsmässiga förhållningssätt den amerikanske poeten Gary Snyder lyfter in i dagen när han en gång skrev tänkvärt/underbart: att göra saker och ting riktigt betyder att leva och verka som om våra barnbarn redan nu, vid vår sida, levde i detta land.

Även jag passar på att vinka välkommen hem till gamla Svedala. Tack för att du bloggar och utan knussel förmedlar bilder, intryck, tankar. Du är verkligen ingen utopi, ej heller reser du inkognito.
Ja sannerligen - världen är vid och vägarna många...

2008-03-04 @ 17:17:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback