GULLIGA NYCKELPIGAN

Pluttinutt gulliga nyckelpigan.
Det är något speciellt med en nyckelpiga.
I sagan finns det många nyckelpigor.

Nu läser jag i DN om den farliga mördarnyckelpigan.
Den kommer anfallande från Asien och beräknas landa någonstans i Sverige.
Den känns igen med sina nitton svarta prickar.
De vanliga nyckelpigorna, de söta, snälla och gulliga, de har bara sju prickar på vingarna.

Så mördarsnigeln... och mördarnyckelpigan...
Människan har ett klantigt finger med i spelet.
Människan har framodlat denna lilla best. Den äter andra små arter med hull och hår, och framtogs i avsikten att bekämpa något. Nu har de rymt. Och lever i godan ro på det som de önskar leva av. De tar sig också fram lite här och var.

Så denna sommar... ska jag räkna prickar.
Anne-Marie


Källa; DN 7 mars 2008

Kommentarer
Postat av: Kersti

När jag jobbade på Öland en sommar för länge sedan var det nyckelpige år. De var inte alls så söta när det var tusentals av dem. De kunde bitas också och man kunde inte gå över gräsmattan utan att det krasade. Huu. Som att sitta i en myrstack så var känslan. Men trots det så gillar jag nyckelpigor om de kommer några i taget.

2008-03-07 @ 18:58:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback