GISSA SPRÅKA

image2263

Då man befinner sig i ett sammanhang och ord dyker upp, kan det vara klokt att använda sig av strategin att gissa. Man gissar inte uppåt väggarna, man gissar utifrån sammanhanget, och då kan det tänkas att man faktiskt förstår mer än vad man tror. Jag ber mina elever gissa, vilket jag har upptäckt att de mycket sällan vågar sig på att göra, och börja utifrån den gissningen. De upptäcker mycket snart att detta med att gissa konstruktivt faktiskt ger dem en god känsla av att kunna. Vilket är en förträfflig början på själva processen att lära sig.

Anne-Marie


Kommentarer
Postat av: asapasa

Mycket bra,och de lär sig att reflektera och vad som är rimligt. Många elever har svårt med enheter och jag brukar säga att de ska tänka på vad som är rimligt. Är det rimligt att en nyfödd bebis väger 3500 ton? Samma sak med ord i en kontext. Ett sätt att också sätta saker i sitt sammanhang och få en känsla av sammanhang. Just nu övar jag mina 7:or i muntlig presentation. Vi leker med en boll som de kastar runt till varandra och de berättar en saga om en pojke som går på en strand och så kommer en tjock broccoli och en ostbåge som kör MC (båge). :-)

Postat av: Kersti

Alfabetisk ordning kanske. Det är att ta saker från början
och sedan bara fortsätta i tangentens riktning... man kan gå hur långt som helst. Bara man vågar gissa!

2008-03-03 @ 18:02:45
Postat av: erica lövgren

Jo, gissa är bra och avslöjar en del om vad gissaren vet. Jag brukar fråga eller säga "Vad skulle du göra om du kunde?" och plötsligt finns lösningen på problemet där.

Ps. Välkommen hem

2008-03-03 @ 22:15:43
URL: http://klassiskt.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback