FÖRHÖR

image2322

Idag hade vi förhör i min klass. Igår jobbade vi med kartboken, alla länder och huvudstäder. Idag förhörde eleverna mig. Det var omvänt förhör. Precis i Vygotskijs anda.

- Jo du kan det... tänk så här... jag kan ge dig en ledtråd... tänk på...

Där satt jag mitt i samtalet och frågandets glädje. I och med att eleverna fick säga hur jag skulle komma ihåg, vad jag skulle tänka... hur jag kunde härleda... blev deras egna strategier åtkomliga och synliggjorda. Jag lärde mig massor. Och... jo då... alla städer satt inte... så hjälpen från eleverna var autentisk - Jag behövde den.

Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Jesús J.

Roligt. Skapandet!

Hjärtliga hälsningar, Jesús

2008-03-18 @ 16:40:54
Postat av: Veronika

Vilken smart övning. Ska kanske prova den inför litteraturtentan med mina gymnasietvåor.

Postat av: Mats Olsson

Fick du betyg också?

Jag tänker att eleverna skulle träffas och diskutera din insats. Kanske rekommendera lämplig stödåtgärd?

Usch - tanken springer iväg. Jag ska testa på högskolan!

2008-03-18 @ 18:19:50
URL: http://lumaol.wordpress.com
Postat av: Magistern

Cool! Länge sedan jag gjorde ett avtryck. Ska bli bättre.

2008-03-18 @ 18:24:44
URL: http://adjunkt.wordpress.com
Postat av: asapasa

Vilken bra idé. Det kreativa i att inhämta kunskap är det som möjliggör en bra inlärning.

2008-03-18 @ 19:51:06
URL: http://www.asapasa.wordpress.com
Postat av: Anonym

Tack för uppmuntran. Återkom och berätta från alla era utbildningsperspektiv. Välkomna tillbaka. Anne-Marie

2008-03-18 @ 19:56:17
Postat av: Janis

Ja, vilken härlig grej och inställning till elever och kunskap! Det gör mig glad!

2008-03-19 @ 12:04:06
Postat av: Ulla-Karin

Tänk vad barnen fick lära sig mycket och även du som pedagog! Vilken lycka :-)!

Jag har hört talas om ngn högstadiepedagog som på SO:n hade haft ngt längre tema som då skulle avslutas. Eleverna förberedde sig och pluggade inför provet och när dagen D kom, så sa läraren att nu får ni ställa hur mkt frågor som helst till mig på detta ämne. Eleverna hade först varit som frågetecken, men sedan hade det lossnat och frågorna hade haglat och de hade utvärderat att det lärt sig mycket mer med denna metod än om de skrifligt hade svarat på frågor.

2008-03-19 @ 14:50:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback