FLUMMIG FLUMSKOLA

Jag fullkomligt hatar orden flumskola, flum, flummig, flumpedagogik.

Alla de som använder dessa ord finns utanför skolan.
Det är inte värdigt att tala om skolan med dessa ord.

Vi möter dem lite då och då.
Flumskoleorden.
I min vokabulär existerar de inte.
Jag ser inga pedagogiska kvaliteter i orden.

Jag har skrivit om flumorden tidigare i bloggen.
Trodde jag skulle slippa skriva om dem igen.

image2287

Flum kan härledas till ordet flummig - vilket betyder - intellektuellt oredig (som kan liknas vid exempelvis narkotikarus).
Flumpedagogik - förklaras i ordboken som pedagogisk riktning som betonar personlighetsutvecklingen på bekostnad av inlärningen (? mitt frågetecken) och betydelsen används nedsättande.
Skola - institution som bedriver undervisning.



Ja, ja som sagt, jag följer hjärnforskningen. Gillar den.
Men jag värderar den inte utifrån. Därtill har jag för liten kunskap.
Ingenting förändras genom att man utifrån benämner innanförarbetet med bristande kunskap.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=750103

Anne-Marie,

som faktiskt är väldigt arg. Jag är annars nyfiken på vad hjärnforskningen har att säga oss inom den pedagogiska diciplinen. Men jag förväntar mig att bli värdigt bemött.

Kommentarer
Postat av: Monika Ringborg

Jag är också väldigt arg ... Grrr! Därför att hjärnforskningen är intressant och skulle kunna och faktiskt är och har varit till stor nytta för pedagogisk forskning.

Det gör fysiskt ont i mig när jag hör ordet flummigt mm.

Postat av: Anonym

Hej Monika, jo, det är verkligen tragiskt. Hjärnforskningen har massor att tillföra pedagogiken, jag läser så mycket jag kan, men med anslaget i DN skapas tyvärr inga broar, vilket jag också tycker är synd och faktiskt inte heller avsikten. Allt gott. Anne-Marie

2008-03-10 @ 12:55:17
Postat av: asapasa

Jag blir ledsen, hjärnforskning är intressant, men varför kan man inte föra en polemik på en rumsren nivå. Flum hit och flum dit, ja , jag blir ledsen. Begreppet verkar vara myntat och varför hänger media på trenden?
Det är kränkande att veta att media spinner vidare och determinerar detta.

2008-03-10 @ 18:27:54
URL: http://www.asapasa.wordpress.com
Postat av: Janis

Jag citerade och länkade till dig på metabolism igår. Verkligen på tiden att flum-ordet AVFÄRDAS!

2008-03-11 @ 08:15:11
Postat av: Janis

Jag citerade och länkade till dig på metabolism igår. Verkligen på tiden att flum-ordet AVFÄRDAS!

2008-03-11 @ 08:15:32
Postat av: Aloysius

"Alla de som använder dessa ord finns utanför skolan."

Du hittar på. Och det tror jag du vet. De flesta lärare jag känner talar då om just flumskolan. Och använder det begreppet. De känner igen sig i Björklund (men än mer i Inger Enkvist), och känner igen den bild han tecknar. Men så är de heller inte fackpedagoger, och blir knappt imponerade av Roger Säljö.

Märk väl: de som talar om flumskolan beskriver inte "skolan", som du påstår. Skolan i största allmänhet. Utan det ideologiska projekt som flumskolan är ett uttryck för. Och det är på intet vis samma sak. Fast det vet du nog. Egentligen.

Begreppet "flumskola" beskriver mycket väl de (bl.a.) deweyska a-priorin som ligger bakom den skola vi fått. Kom då med argument i stället för tårar. Och förresten... när Caligula på lärarutbildningarna används för att beskriva skolan förr, brukar flumpedagogerna inte gråta över förenklande terminologi. Tvärtom är det de som står för detta oskick.

Sikket hyckleri...

2008-03-19 @ 17:20:14
URL: http://beskt.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback